Tillbaka till sökresultaten
29/357

Språklekar

Stor och liten

Syftet med den här leken är att introducera begreppet sortering, och hur man kan sortera begrepp i olika kategorier. Den här leken leker med begreppen ”stor” och ”liten” eftersom de är tydliga och begripliga för ett litet barn.

Ni kan först sjunga sånger eller läsa ramsor som tydliggör begreppen. Exempel på en sång är Pyttelilla spindel - Jättestora spindel (mel. Imse Vimse spindel). Visa sedan bilderna, en och en, och benämn dem tillsammans med barnen. Varje gång ni har benämnt en bild tar du eller något av barnen ur påsen fram det föremål som motsvarar bilden och lägger det på golvet synligt för alla.

När alla föremål är framlagda lägger du den lilla lådan och den stora lådan bredvid föremålen på golvet. Barnen får sedan turvis dra en bild ur din hand, benämna den och söka motsvarande föremål på golvet. Därefter funderar ni tillsammans om föremålet är stort eller litet. De små föremålen lägger barnen i den lilla lådan och de stora föremålen i den stora lådan.

Ni kan också ta med färger i leken så här: t.ex. en stor röd boll och en liten gul boll.

En kortare version av leken: Titta på en bild i taget, ta upp motsvarande föremål ur påsen och lägg det sedan i någondera lådan. För en del barn blir det då lättare att fokusera på det aktuella föremålet.

Vad leken stimulerar

  • Sortering
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • Yngre än 3

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Bilder på stora och små föremål som är bekanta för barnen, en uppsättning av motsvarande föremål samt en påse, en liten ask, en stor låda.