Tillbaka till sökresultaten
75/357

Språklekar

Ett barn per ord

I den här leken får ni laborera med ord och skapa meningar av dem. Tanken är att barnen utgör orden i de meingar ni leker med. Lek med korta satser, med tre till fyra ord i åt gången. Lek så många meningar att alla barn får sig tilldelat ett ord. 

Barnen får turvis leka ord och turvis "läsa" meningarna tillsammans med dig.

Om ni t.ex. ska skriva "Grodan äter glass" delar du ut de tre orden till tre av barnen. Ett barn är "Grodan", ett annat "äter" och ett tredje "glass". Ni kan också använda textkort som stöd. Då får barnen hålla korten med ordbilderna synliga. Sedan gäller det för barnen att ställa sig i rätt ordning, från vänster till höger i läsriktning. "Läs högt" medan de ställer upp sig. Ni kan pröva på att också läsa upp olika varianter genom att barnen ställer sig i olika ordning. 

När barnen blivit varma i kläderna kan ni skriva längre meningar och kombinera olika meningar som ni skrivit. Det kan löna sig att till en början låta barnen under hela lekens gång vara samma ord.

Nästa gång ni leker kan de sedan till exempel själva få välja vilket ord de är. Laborera och fundera om ni kan skapa meningar av de orden!

Ni kan variera leken genom att göra som i leken "Meningskort" i den här lekbanken. Den hittar du här:

Meningskort

Textkorten i den här leken går bra att använda också i den här leken.

 

 

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Läsning & skrivning
  • Kommunikation

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • Ordkort