Tillbaka till sökresultaten
256/357

Språklekar

Klädlek

Här finns några idéer för hur ni på ett underhållande sätt kan repetera ord som anknyter till temat klädesplagg.

Lek t.ex. med utklädningskläder. Barnen får i tur och ordning välja och beskriva de kläder de vill klä ut sig i. Undersök plaggen och iaktta och benämn detaljer medan ni klär er i kläderna: sömmar, knappar, fåll, tråd, krage, mönster, färger, material o.s.v. Ni kan också tillsammans fundera på vem det är som kan tänkas ha lkätt sig i de här kläderna före er. 

Lek klädbutik tillsammans. Ordna kläderna i högar på bord och hyllor, och inred också i övrigt rummet så att det liknar en klädbutik. Fundera tillsammans med barnen vad som behövs. Sök upp och tillverka gemensamt det som saknas. Låt barnen tänka och upptäcka! Lek turvis försäljare och kund, och låt barnen både köpa och sälja. Benämn och beskriv kläderna under lekens gång. 

Ni kan gå ut och "bonga kläder" i skyltförnstren. Varje barn kan samla på ett visst klädesplagg, eller så kan ni tillsammans räkna hur många olika klädesplagg ni hittade o.s.v. Låt barnen berätta vad de såg.

Låt barnen forska och göra statistik på sina och varandras klädesplagg och undersök t.ex.: Hur många randiga, röda, blommiga strumpor? Använd exempelvis stapeldiagram eller rader med streck för att markera antal per klädesplagg. Vilka klädesplagg finns det mest/minst av? Ni kan också räkna t.ex. hur många knappar, eller fickor, eller dragkedar alla har sammantaget.  

När ni t.ex. åker buss eller promenerar till biblioteket eller parken kan ni räkna eller "samla på" mössor, blåa jackor, högklackade stövlar, fingervantar o.s.v.

Vad leken stimulerar

  • Begrepp & benämningar
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • Ev. utklädningskläder och annan rekvisita som t.ex. leksakspengar