Tillbaka till sökresultaten
35/357

Språklekar

Korta och långa ord

I den här lyssnarleken uppmuntrar du barnen att uppmärksamma formen hos ett ord (antalet språkljud i ett ord vilket påverkar ordets längd) till skillnad från ordets innehåll. Barnen kan t.ex. upptäcka att ett tåg till formen är ett mycket kort ord med endast tre språkljud, trots att tåget i verkligheten är mycket långt med alla sina vagnar!

I leken använder ni ordpar med tydliga längdskillnader. Du förklarar för barnen att det tar olika lång tid att uttala olika ord och betonar det när du demonstrerar orden, t.ex. "kaktusblomma" och "krok". Sedan är det barnens tur att lyssna in ordlängd, vilket ord som är längre, vilket kortare. Låt barnen när de lyssnat turvis ta en pärla och lägga pärlan i den långa asken om ordet är långt, och i den korta asken om ordet är kort. Så här blir lyssnandet konkret för barnen.

En del barn behöver visuellt stöd i början för att ordlängdsskillnaden skall framträda. Använd ordbilder för detta. Grunden för leken är dock lyssnandet och bedömningen utgående från det.

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet

Ålder

  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Ordbilder för dem som behöver visuellt stöd, pärlor, "kort" och "lång" ask (t.ex. en tub för brustabletter)