Dela till barnen ut bilder som föreställer klädesplagg. Lägg en uppsättning likadana bilder i en påse. Dra sedan ett kort ur påsen, t.ex. med en handdocka som hjälpledare. Benämn bilden: "Jag har tofflor. Vem har tofflor?". Det barn som har en identisk bild upprepar: "Jag har tofflor". Placera ut bilderna på rätt plats på en stor vägg- eller golvbild föreställande en människa. Här finns plats för samtal. Ställ öppna frågor till barnen.
Ni kan välja några bilder åt gången att leka med. Här är exempel på klädesplagg ni kan benämna:
mössa, skor, vantar, halsduk, handskar, jacka, yllesockor/raggsockor, rock,
kappa, anorak, overall, halsskydd, tumvantar, fingervantar, regnbyxor,
regnjacka/regnrock, regnhandskar, gummistövlar, vinterstövlar, kängor, sandaler, hjälmmössa, pannband, hatt, ylledräkt, ylletröja/kofta, t-skjorta, tröja, collegetröja/collegeblus, kjol, skjorta, polotröja, pullover, kostym, blazer/kavaj, jeans, klänning, väst, schal, scarf, bälte/skärp, slips, kravatt, förkläde, skärmmössa/keps, shorts, baddräkt/simdräkt, trosor/underbyxor, nattlinne, pyjamas, strumpor, strumpbyxor, kalsonger, underskjorta, linne, tofflor, morgonrock, långkalsonger, BH, kortkalsonger
Om ni vill kan ni också benämna bilder som föreställer delar av kläder:
ficka, dragkedja/blixtlås, knapp, huva, mudd, byxben, ärm, knäppe
Nere på sidan finns bilder som du kan skriva ut och använda.