Tillbaka till sökresultaten
152/357

Språklekar

Motsatser

Här får du idéer för hur du kan använda färdiga spel och material för att leka med motsatsord.

Det finns många färdiga spel och material som ni kan leka med för att befästa motsatser. Plocka fram bilder, föremål, bordsspel eller pussel och lägg "motsatsglasögonen" på er och så kan leken börja!

Genom leken stöder du barnen i att uppfatta, förstå, behärska och verbalisera motsatsbegrepp. Leken får gå från förståelse via behärskande mot verbalisering: Upprepa under lekens gång ofta begreppen som du vill befästa, och locka och utmana barnen småningom att själva använda dem.

Pussla exempelvis med barnen ihop ett pussel och titta tillsammans på bilden när den är färdig.

- Vilka motsatser hittar ni på det?

Bläddra bland färdiga bilder som ni har, t.ex. kort från memoryspel, eller rota bland leksaker eller andra föremål och sök tillsammans fram motsatser.

- Gurkan är lång, vad är kort? Stenen är tung, vad är lätt? Kulan är liten, vad är stort? Nallen är mjuk, vad är hårt? o.s.v.

Para ihop det ni hittar och lek med paren på olika sätt. Om ni leker med bildkort kan ni kanske spela motsatsmemory med dem.

Det går också bra att kombinera bilder och föremål! Då kan ni lägga bilderkorten (med bilden neråt) på golvet eller bordet, och föremålen i en påse. Sedan plockar ni i tur och ordning upp ett föremål ur påsen och söker fram bilden som representerar motsatsen.

Utnyttja gärna leken också till att befästa prepositioner.

- Lägg klossen i/utanför lådan. Ställ bilen på/under bordet. Ställ stöveln framför/bakom dörren. o.s.v. 

Exempel på motsatspar:

Stor och liten Kall och varm Glad och ledsen
Kort och lång Smutsig och ren Uppe och nere
Tunn och tjock Mjuk och hård Vit och svart
På och under Ny och gammal Trött och pigg
Framför och bakom Stark och svag Vass och trubbig
Tung och lätt Söt och sur Lugn och orolig
Djup och grund Tjock och smal o.s.v.

 

 


Nere på sidan hittar du ordkort med motsatser som ni kan leka med på olika sätt. Innan barnen själva lärt sig läsa går det bra att använda dem så att du under lekens gång läser vad det står på dem. Ni kan ockaå kombinera ordkorten med bildkort, så att det ena ordet i paret är en bild och det andra ett skrivet ord. Sök till exempel tillsammans bland bilder sådana som passar ihop med de skrivna orden! 

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • T.ex. bilder, föremål, golvspel, bordsspel, ljustavlor eller kortlekar

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned