Tillbaka till sökresultaten
78/357

Språklekar

Saga med ordklasser

Skriv på förhand ner en stomme till en saga, där du utelämnar ord. Använd korta meningar med möjligheter till ord som barnen lätt kan hitta på och skapa en berättelse av.

Exempel:
Det var en gång en ___och ett___ som bodde bakom____. En_____vårmorgon____ de till___.


Innan ni börjar med sagan går du igenom vad de olika ordklasserna innebär och medan ni fyller på sagan kan ni också fundera på vilka ord som tillhörde vilken ordklass. Barnen får fylla på sagan genom att turvis ge dig ett lämpligt ord som du fyller i. Du ber om de ord som behövs genom att be om substantiv, adjektiv eller verb, t.ex. ”kan jag få ett substantiv, sen behöver jag ett verb och så ett verb till”. När hela sagan är kompletterad läser du upp den för barnen.

En lättare variant av leken är att du i stället för att be om ordklasser läser upp sagan och allt efter att orden saknas stannar upp och låter barnen turvis föreslå ett lämpligt ord. Alla barnen kan läsa eller lekläsa och följa med i texten på ett stort papper då ni för att komma vidare i texten repeterar vad som har sagts. Förtydliga och stöd minnet med både ord och bilder. Läs upp sagan på nytt när den är färdig.

Då uppgiften är slutförd kan barnen rita någon händelse ur sagan.

Barnen kan även dramatisera hela sagan, ställa till en pjäs och bjuda in föräldrarna till teaterkväll!

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar
  • Läsning & skrivning

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Papper och penna