Tillbaka till sökresultaten
259/357

Språklekar

Sagotips

Sagan om vanten
(georgisk folksaga)

Den här sagan kan man berätta förenklad med färre djur i början och eventuell ta med alla djur senare.

Då sagan har många figurer kan många barn få en egen roll när man leker/dramatiserar sagan.

Barnen kan också få tillverka sin egen vante, t.ex. av kartong med djur i form av pinndockor med glasspinnar.

Barnen får berätta hela sagan själv med hjälp av rekvisitan.

Man kan dramatisera och göra en jättevante av lakan (alternativt rita en jättevante att hänga på väggen) eller sticka en så stor vante att alla leksaksdjur får plats i den.

Man kan avsluta med att barnen själva får känna efter att vanten är tom.


Den här sagan kan integreras i följande teman:
Djur: hund, mus, groda, hare, räv, varg, galt, björn; riktiga artnamn, inte "puppe" och "vovve". Familjen: syster, bror, far, fru, fröken, herr. Alla bor i samma vante. Kläder: vanten, kjol, tofflor (fundera ut hur de andra djuren var klädda. Sorteringslekar.
Andra begrepp att förklara och använda i samband med sagan:
Antalet 1-6. Ordningsföljd. Snäv, skaren, ytterst, i förväg, skälla, rädda, rusa.
Andra sätt att arbeta med sagan:
En sång med händelserna i sagan. Minneslek (vem är inne i vanten, hur många o.s.v.) Rimlekar
Tips! För att öva rim och rytm kan man använda en version av sagan där man lägger till egenskaper hos djuren, t.ex. "Syster räv, med kjol så snäv" eller "Bamsefar, som inga tofflor har".


Guldlock och de tre björnarna

En saga som de flesta känner till och som det brukar finnas rekvisita till på daghem; nallar i olika storlekar, docka (Guldlock) och dockmöbler i olika storlekar.

Sagan innehåller upprepningar med det tretal som en klassisk saga skall ha.

Denna saga kan användas för prov på olika röstlägen; hög och pipig röst för lilla björnen och låg basröst för pappa björn.

Guldlock och de tre björnarna kan användas då man talar om familjen och hemmet.

Integrering med storlek (liten, mellanstor, stor)


Nalle
(Grete Janus & Morgens Hertz)

Sagan lämpar sig bra för barn under 3 år.

Ledarna kan visa bordsteater för barnen.

Efter en tid kan man komplettera sagan med mera händelser och ha barnen att ta del i berättande. Vad åt och drack Nalle, hur gammal var han, varför behövde han haklapp o.s.v.


I samband med denna saga är det naturligt att introducera färgbegrepp:
Diskutera vilka färger de olika föremålen i sagan har. Sortera föremålen i burkar i olika färger. Jämför sagans färger med färgerna på barnens egna kläder. Sång: "Björnen sover". Kimlek med föremålen i sagan (börja med 3 föremål).
Ankungen som ville tala vackert
Majorie La Fleur

I samband med denna saga är det naturligt att öva följande begrepp som finns i sagan:
Djur och deras läten: ko, råma - mu; hund, skälla - vov, vov o.s.v. Adjektiv såsom vackert, trevligt, förtjusande, underbart o.s.v. Synonyma verb såsom gå, vandra, traska, fortsätta sin vandring o.s.v. Andra ord: låta, läte, säga, ropa.
Ekorrn satt i granen

Sjung sången Ekorrn satt i granen av Alice Tegner.

Läs sagan och dramatisera den.

Lyssningslekar: gå ut i skogen och lyssna på skogens brus, lyssna på barnljud, lyssna på äggklockan som placeras i rummet med ekorren sittande utanpå, försök hitta den.

Hitta ekorren som är gömd i rummet (lätt).

Minneslek: göm ekorren under en burk, efter en stund försöker barnen komma ihåg under vilken burk den finns.

Placera olika föremål som nämns i sagan i en påse. Barnen får känna på föremålen utan att titta och benämna dem. Alternativt kan du visa en bild eller någon annan motsvarighet till ett föremål, d.v.s. utnyttja kortlekar.

Sortera enligt storlek, stor och liten (mamma ekorre - barnekorren).


Sagotext

Det var en gång en ekorre, som var ensam ute på äventyr i skogen. Han klättrade i många olika träd, björkar (lövträd) och tallar (barrträd), men bäst tyckte han om att klättra i granar. Efter att ha hoppat, skuttat och klättrat, som små ekorrar brukar göra, kände han sig väldigt hungrig.

Då klättrade ekorren högt upp i en gran och satte sig ner på en gren och började skala kottar. Grankottar var det godaste ekorren visste. När ekorren satt och skalade sina kottar, hörde han ett hårt ljud. Det var några barn som var ute i skogen, de ropade och skrek så högt att ekorren blev rädd. Då fick ekorren så bråttom, att han rusade iväg från granen och hoppade högt upp i en tall. Men när han skulle hoppa vidare från tallen, föll han ner på marken och stötte sitt lilla ben och den långa ludna svansen.

Sedan sprang ekorren hem till sin mamma över den gröna ängen, och fick nästan med det samma krypa ner i den lilla gula sängen. Men först av allt fick han en stor bamsekram av sin mamma, och det kändes väldigt tryggt och skönt. Ekorren kände sig ännu lite ledsen och hungrig. Då fick han lite rönnbär av sin mamma att mumsa på, men det hjälpte inte så mycket. Ekorren hade ännu väldigt ont i foten och i svansen. Hans mamma satte plåster på hans lilla tå och ett stort bandage om svansen. Sedan tyckte ekorrens mamma att han skulle vila sig en stund i sängen. Sssch, sov gott!

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Sortering
  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Olika föremål som nämns i den aktuella sagan

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned