Tillbaka till sökresultaten
275/357

Språklekar

Tusenfotingen

I den här övningen samarbetar gruppen i sina fysiska rörelser. Deltagarna är beroende av varandra och rör sig simultant. Samtidigt som samarbetsförmågan förbättras får deltagarna uppleva hur yttre faktorer påverkar rörelsen.

Gruppen går i ett tåg. För att hålla ihop håller alla i varandras midja. Du förklarar att gruppen är en tusenfoting och därför inte kan gå i bitar. Gruppen följer dina instruktioner och rör sig enligt anvisningarna, t.ex.

Tusenfotingen vaknar och sträcker på alla sina ben turvis. Tusenfotingen börjar långsamt gå framåt, backar lite och går framåt igen. Under promenaden kan Tusenfotingen hamna ut för vassa stenar eller glasbitar, hal is, vattenpölar, skogsmark (stockar och stenar), myrstack osv.

Det kan vara en god idé att ledaren också talar om hur det känns att gå på mjukt underlag, på glasbitar etc. Obs! I början kan det vara svårt att inte trassla ihop benen, så gruppen kan behöva tid på sig att anpassa sig.

När ni leker ute kan ledaren också be tusenfotingen, när den vant sig att röra på sig, gå över stenar och stockar, och ta tillvara den terräng som finns. Så här blir leken också mer motoriskt utnmanande.

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Kommunikation

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute
  • Inne