Tillbaka till sökresultaten
213/273

Rörelselek

Skrinning för barn (skridskor)

Övningar som stärker framåt åkningen:
Dela in gruppen i par.
Den ena av paret står stilla. Den andra puttar, håll händerna mitt i ryggen.
Den ena står stilla den andra drar sin kompis framåt. Håll handfattning eller med en lenk t.ex. hopprep)
Låt barnen ta fart från ena sidan av skridskobanan. På ett givet tecken från ledaren skall barnen glida stående jämfota på isen.
Samma övning som ovan, men barnen skall under glidfasen böja sig ner och resa sig upp igen. (Åka som en köttbulla)
Samma övningar som ovan, men glidfasen görs på ett ben.
Samma övning som ovan, men under glidfasen böjs överkroppen framåt och det ena benet lyfts bakåt.
Placera ut en bana på isen av olika föremål barnen kan stiga över. Lägg ut hopprep, rockringar, snöbollar.
Genom att två personer håller upp ett hopprep i luften, blir det en fin tunnel för barnen att åka under. Åka under repet som köttbullor (glidfas med böjda ben).

Teknikåkning:
Bubblor: Stå med tyngden på båda skridskorna, håll tårna och knäna utåt, böj benen och låt skridskorna glida utåt och sträck benen. För tårna in igen, och böj benen. Upprepa flera gånger, spåren på isen liknar ”siskonkorvar”.
Slalom: håll blicken och axlarna i färdriktningen, böj och sträck kroppen och för tårna från sida till sida.
Flygskär: Ta fart på skridskorna, glid och lyft upp ett ben. Böj dig framåt, sträck ut armarna och håll kroppen som ett flygplan.

Åkning bakåt:
Chaplin steg: Böj benen, stå på hela skridskon, med tårna aningen mot varandra, gör en tyngdöverföring, en pendelrörelse. De små skridskoskären går utåt från mitten. Viktigt är att hålla tyngden på hela foten. (Förs tyngden på tårna ökar farten)
Bubblor: Håll tyngden på båda fötterna, böj benen. För ut helarna samtidigt som du sträcker benen. Böj benen och för ihop helarna igen. Du skinnar med ryggen först, håll blicken rakt på något föremål framför dig. Men kolla att det inte blir krock med någon annan skridskoåkare.
Slalom: Håll tyngden jämnt på båda skridskorna, håll knäna ihop. Samtidigt som du böjer och träcker på benen för du skridskorna från sida till sida.

Övningar som stärker balansen:
Placera ut rockringar på isen, låt barnen kliva eller hoppa in i ringarna och ut igen.
Placera ut ärtpåsar på isen, låt barnen plocka upp dem igen och hämta dem tillbaka. (Ärtpåsarna hålls torra genom att sättas in i små genomskinliga plastpåsar).
Åka som en tupp. Tuppen åker stående på ett ben. Öva först stillastående på isen att lyfta upp det ena benet (lyft upp foten längs benet). Gör samma övning med fart.

Övningar att bromsa:
T-broms. Bromsen göra genom att ta fart på skridskor. (Stop, då den ena foten släpar bak). Sätt tyngden på den ena foten/skridskon. Den andra skridskon placeras bakom dig på tvären, så att skridskon bromsar farten. Viktigt är att hålla tyngden på det stadiga benet och böja sig lite framåt.
Plogbroms. Bromsen görs genom att ta fart, böja knäna och föra tårna mot varandra (knäna skall vara böjda och ihop). Övningen är som att sätta sig på en stol.
Halv plog, övningen görs i fart så att ena foten förs fram som en plog, medan tyngden är på det böjda benet med tårna i färdriktningen.
Hockeybroms. Bromsen görs genom att svänga skridskorna på tvären i färdriktningen. Övningen görs genom att hålla knäna ihop, böja benen och svänga på skridskorna.

Olika övningar på skridskor för barn.

Tränar

  • Grovmotorik

Ålder

  • 3 - 4 år
  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute

Folkhälsan i samarbete med Finlands Svenska Idrott r.f.