Tillbaka till sökresultaten
316/357

Språklekar

Den ledsna dockan

Ni kan börja leken med att sjunga sånger och läsa ramsor som handlar om kroppen.

Ta sedan fram dockan ur en kappsäck eller låda och berätta för barnen lite om den: vad den heter, vad den tycker om, var den bor, o.s.v. Sedan berättar du att den behöver lite hjälp av barnen, för den har slagit sig lite grann.

Du är docksans röst och säger ”aj, aj” och berättar ”var det gör ont”, t.ex. så här: "Aj, aj, jag har ont i min tå". Barnen får turvis (med din hjälp) plåstra om dockan på de ställena du=dockan nämner. Så kan ni blåsa lite på det onda och benämna kroppsdelarna en gång till. När alla barnen har lagt ett plåster på dockan är den glad och säger att den inte har ont längre. Och så kan ni bädda ner dockan i kappsäcken eller lådan igen.

Under lekens gång kan du ställa frågor till barnen om deras kroppsdelar. Fråga dem om samma kroppsdelar som ni sätter plåster på (t.ex.: ”Här är dockans näsa/mage/hand? Var är din...”).

Samtala också om när barnen fått plåster och vad som då hände. Hur kändes det? Vem plåstrade om dem? Vad hände sedan?

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • En docka, en kappsäck eller låda, (ett docktäcke och en kudde), lika många plåster som det finns deltagare