Tillbaka till sökresultaten
279/357

Språklekar

Djurparken

Djurparken är en dramaövning, en längre process i att förbereda deltagarna för arbetet med en föreställning. Övningen startar från det individuella skapandet, leder vidare till en gruppimprovisation, som ger material till en scen som presenteras för de andra i gruppen.

Steg 1
Deltagarna lägger sig på golvet i rummet, tar en bekväm ställning och blundar. Du berättar att vi befinner oss i en djurpark där det bor papegojor, krokodiler, kor, kängurur, får, ormar, björnar, möss, kaniner osv. Medan deltagarna ligger stilla får de fundera ut vilket djur de är.

Du betonar att de ska fokusera på djurets kropp. Gestaltar de ett litet, mellanstort eller ett stort djur. Har djuret en svans, en lång svans, en tjock svans eller en hårig svans. Har djuret stora öron, rör det sig på två eller fyra ben och har det t.ex. tassar med långa klor eller hovar. Vilket sinne är starkast hos djuret? Har det god hörsel, syn eller är luktsinnet det viktigaste sinnet?

För att hjälpa den skapande processen berättar du att djuren t.ex. ska tänka på om de är djur som i huvudsak lever på natten eller på dagen, hur deras storlek påverkar deras rörelse, hur de rör sig när de är trötta, hur de springer och hur de beter sig när de är hungriga.

Genom att ge deltagarna tillräckligt med tid att i tankarna fokusera på det djur de kommer att gestalta, så blir den skapande processen djupare än om du endast säger ”spela en gris”. Alla djur som rör sig på fyra ben är ju inte lika. Nu får deltagarna skapa en abstrakt bild av djuret innan de fysiskt formar djuret. Du bör ge tillräckligt med impulser och kan gå igenom hela kroppen när du stimulerar deltagarnas fantasi.

Steg 2
På signal från dig vaknar djuren långsamt i sina burar. Det utrymme de har till sitt förfogande är litet och rörelserna är därför ganska små. Du kan påminna deltagarna om att varje djur också har sitt eget läte.

Plötsligt märker djuren att burarna är öppna. Djuren måste fundera hur de reagerar på sin oväntade frihet. Blir de skrämda eller tar nyfikenheten över och smyger, ringlar eller trippar de ut ur sin bur? Ge deltagarna tillräckligt med tid för att de ska komma i gång med rörelserna. Ifall någon genast börjar springa omkring kan du lugna situationen genom att ta rollen som djurvaktare, som låser in djuret i buren igen. Om en stund låter du också det djuret smyga ut igen.

När du som ledare har en klar bild av vilka djur som finns i djurparken får djuren börja bekanta sig med varandra.

Under lekens gång åskådliggör djuren sina fysiska egenskaper. Här är den viktigaste funktionen inte att deltagarna liknar eller spelar djuret så trovärdigt som möjligt.
Huvudsaken är att deltagarna kan tillägna sig något hos djuret som gör att gestaltningen är genuin. Ledaren Du kan uppmuntra deltagarna i att koncentrera sig på de egenskaper som styr djuret. En tiger är ju t.ex. inte alltid hungrig och överfaller alla i dess närhet. Ofta ligger katten också stilla och bara njuter och vilar.

Steg 3
Vid steg 3 får deltagarna en möjlighet att uppträda som djur och samtidigt också se hur de andra djuren i djurparken beter sig.

Dela in deltagarna i smågrupper på 3–4 djur. Det kan gärna vara olika djurarter i grupperna. Ge sedan smågrupperna ca 10 minuter på sig att förbereda ett programnummer där de tillsammans får uppträda för människor som kommer till djurparken för att beundra de fantastiska djuren.

Vid uppträdanden är det viktigt att publiken också förbereds. Uppmana åskådarna att fokusera på djurens egenskaper, samspel och vad de valt att visa för de människor som kommer till djurparken för att titta på djuren.

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Kommunikation

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne