Tillbaka till sökresultaten
15/357

Språklekar

Gummibandet

Lyssna efter om ordet börjar med ett långt ljud eller ett kort ljud.

Låt barnen turvis dra en bild eller ett textkort som ni utgår från. Ni kan sedan sortera bilderna eller textkorten i två högar.

För att konkret visa vilka ljud som är långa och vilka som är korta kan du medan ni nämner ljuden töja på ett gummiband. Om gummibandet hinner bli långt medan ni nämner ljudet är det följaktligen långt, och tvärtom.

Exempel på långa ljud är /f/ /s/ /l/ /h/ /r/ /m/ /n/ /j/

Ord: fot, sol, lakan, hår, ris, måla, nysa, jaga

Exempel på korta ljud är /p/ /t/ /k/ /b/ /d//g/

Ord: pojke, titta, kompis, bastu, docka, gurka

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språklig medvetenhet

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Bild eller textkort vid behov, eventuellt ett gummiband