Rita på ett stort papper upp en bild med två eller flera tydliga staplar. Varje stapel representerar ett överordnat begrepp, t.ex. frukter eller grönsaker. Rita konturerna av de frukter och grönsaker som ni använder i leken under varandra i var sin stapel, grönsaker i den ena och frukter i den andra.
Innan ni börjar leka färdigställer du också bilder som motsvarar bilderna i staplarna: Rita eller använd färdiga bilder, klipp ut dem enligt deras konturer och lägg dem i en påse. Under lekens gång lägger barnen sedan upp bilderna på det stora pappret:
Barnen får turvis dra en bild ur påsen. Bekräfta begreppet genom att upprepa det högt. Därefter fäster barnet bilden i rätt stapel, i rätt kategori på storbilden. Använd tejp eller häftmassa, eller lägg storbilden på golvet så att ni inte behöver fästa bilderna.
När alla bilder lagts upp kan ni plocka ner bilderna igen. Barnen får i tur och ordning plocka den bild som du nämner och stoppa den tillbaka i påsen. Barnen kan alternativt själva benämna bilden som de plockar ner, eller ge instruktioner åt varandra.
Benämn begreppen många gånger under lekens gång så att barnen befäster dem. Uppmuntra och utmana barnen också att själva använda begreppen.
Tips! I stället för att lägga bilderna i påsen kan ni efteråt sortera bilderna enligt färg eller form.
Här finns bilder som du kan skriva ut och använda:
Bildkort