Börja leken så att du ljuder olika bokstavsljud och barnen får lyssna och fundera på om de är långa eller korta, så här:
"/Sssssss/ - ja, det är ett långt ljud". Hur är det med det här ljudet: "/lllllllll/ - ja, det är också ett långt ljud". Hur är det med det här ljudet då: /p/. Ja just det, det är ett kort ljud".
Fortsätt leken så här:
Barnen säger ljuden tillsammans med dig så att de uppfattar dem lättare. För varje ljud som du ger exempel på, kan barnen "sortera" det de hörde genom att sätta en pärla i en "lång" burk eller i en "kort" (låg) burk. Du kan också visualisera leken genom att barnen hänger upp korta och långa trådar eller radar upp korta och långa pinnar på golvet framför er.
Använd följande ljud:
Långa ljud: /f/ /s/ /l/ /h/ /r/ /m/ /n/ /j/ /sj/ och vokaler.
Korta ljud: /p/ /t/ /k/ /b/ /d/ /g/
Ni kan fortsätta leka genom att lägga in ljuden i ord. Kom då ihåg att uttala det första ljudet "överdrivet" långt, ex. mmmmmus, llllllok.
Det går bra att använda bilder i leken. Här är några förslag:
Långa ljud (första ljudet i ordet): far, sil, lok, häl, mus, ratt, is, åra.
Korta ljud (första ljudet i ordet): tupp, drake, kopp, gris, pil, boll
Nedan finns både bilder på fantasifigurer och bildstöd som ni kan använda när ni leker. I bilagan med bildstöd finns också etiketter som ni kan klistra på burkarna om ni använder sådana.
Här en lek till att pröva på:
Lyssna efter språkljud