Tillbaka till sökresultaten
10/357

Språklekar

Långa ljud - korta ljud (Bildstöd)

Börja leken så att du ljuder olika bokstavsljud och barnen får lyssna och fundera på om de är långa eller korta, så här:

"/Sssssss/ - ja, det är ett långt ljud". Hur är det med det här ljudet: "/lllllllll/ - ja, det är också ett långt ljud". Hur är det med det här ljudet då: /p/. Ja just det, det är ett kort ljud".

 

Fortsätt leken så här:
Barnen säger ljuden tillsammans med dig så att de uppfattar dem lättare. För varje ljud som du ger exempel på, kan barnen "sortera" det de hörde genom att sätta en pärla i en "lång" burk eller i en "kort" (låg) burk. Du kan också visualisera leken genom att barnen hänger upp  korta och långa trådar eller radar upp korta och långa pinnar på golvet framför er.

Använd följande ljud:

Långa ljud: /f/ /s/ /l/ /h/ /r/ /m/ /n/ /j/ /sj/ och vokaler.
Korta ljud: /p/ /t/ /k/ /b/ /d/ /g/

 

Ni kan fortsätta leka genom att lägga in ljuden i ord. Kom då ihåg att uttala det första ljudet "överdrivet" långt, ex. mmmmmus, llllllok.

Det går bra att använda bilder i leken. Här är några förslag:

Långa ljud (första ljudet i ordet): far, sil, lok, häl, mus, ratt, is, åra. 

Korta ljud (första ljudet i ordet): tupp, drake, kopp, gris, pil, boll

 

Nedan finns både bilder på fantasifigurer och bildstöd som ni kan använda när ni leker. I bilagan med bildstöd finns också etiketter som ni kan klistra på burkarna om ni använder sådana.

Här en lek till att pröva på:

Lyssna efter språkljud

 




Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Munmotorik

Ålder

  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Pärlor samt en låg burk och en lång burk (t.ex. olivburk eller tub för brustabletter) för pärlorna eller korta och långa trådar eller pinnar.

    Eventuellt även bilder t.ex. far, sil, lok, häl, mus, ratt, is, åra för långa ljud och tupp, drake, kopp, gris, pil och boll för korta ljud

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned