Tillbaka till sökresultaten
115/357

Språklekar

Nicken, Picken häl och tå


Det här är en användbar ramsa när ni övar in varandras namn, t.ex. i början av läsåret.
Alla läser tillsammans ramsan: Nicken, Picken häl och tå, vem är det jag pekar på?:

Icken Picken häl och tå
(”gå” med fingrarna längs golvet mot ett barn)
vem är det jag pekar på?
(peka på barnet och vänta på svar)

Ni kan variera leken och fråga ”vad” i stället för ”vem”. Då pekar du på en kroppsdel eller på något annat som ni tillsammans eller turvis benämner. Då barnen lärt sig leken får de själva agera ledare.

Alternativ 1. Peka på en kroppsdel på dig själv och antingen alla barn eller ett barn i taget får benämna kroppsdelen.

Alternativ 2. Peka på en kroppsdel på ett av barnen och barnet får svara vad kroppsdelen heter.

Man kan leka leken genom att benämna t.ex. klädesplagg eller någon annan kategori (möbler, leksaker) i stället för kroppsdelar. Det går förstås också bra att peka på vad som helst omkring i rummet, eller på framlagda bilder och föremål.

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne