Om barnet vid fem-sex års ålder ännu saknar r-ljudet kan du börja uppmärksamma barnet på r-ljudet och leka fram det på olika sätt. Minns att ni leker med och övar på bokstavens ljud och inte bokstavens namn. R-ljudet uttalas ”rr” och inte ”ärr” och j-ljudet ”jj” - inte ”jii”. Under lekens gång är det värdefullt att du uttalar orden tydligt och särskilt betonar r-ljudet, så att barnet får många möjligheter att lyssna på det.
Ge barnet också många tillfällen att ”hitta” ljudet i munnen och forma munnen/tungan på rätt sätt. Ni kan exempelvis ta för vana att ställa er framför spegeln och utforska ”var r finns” i munnen: lägg tungspetsen mot tandvallen bakom de övre framtänderna och pröva på att vibrera och surra med den.
Minns att leken ska kännas rolig för barnet, och lek så länge ni har roligt. R-lekarna ska vara något som ni båda tycker är kul och ser fram emot.
I den här leken använder ni bilder av en humla och en mygga. Dem hittar du nere på sidan.
a. Lyssna efter och känn igen r-ljudet
Titta på bilderna tillsammans och berätta för barnet att djuren på bilderna har ett visst ljud: ”Humlan säger rrrrr” - och för pekfingret i långa cirklande rörelser i likhet med hur humlan flyger. ”Myggan säger jjjjj” - samtidigt som du snabbt cirklar runt med pekfingret. Gör rörelsen många gånger tillsammans medan du ljudar.
Säg sedan ett av ljuden medan barnet får peka på den bild som hör ihop med ljudet. Gör det här också många gånger och uppmuntra barnet att lyssna noga. Variera leken så att den känns rolig för barnet. Ni kan till exempel använda ett mjukisdjur eller en handdocka som får hjälpa till att lyssna – som ibland kanske pekar på fel bild! Då får barnet hjälpa och visa på rätt bild. När barnet med säkerhet kan kombinera rätt bild och ljud är det dags för nästa lek.
b. Öva på att säga r-ljudet
Här nedan finns tre olika lekar som ni kan pröva på:
1. Peka på en av bilderna och fråga barnet ”hur bilden låter”. Upprepa det här flera gånger. Variera leken t.ex. genom att du håller bilderna bakom ryggen och tar fram dem turvis, eller så att barnet får peka på vilken bild du ska ta fram. Du kan också lägga dem upp och ner på bordet så att barnet får vända på dem. Blanda korten mellan varven. Ni kan också stoppa bilderna i en påse så att barnet får ta upp en bild i taget och ljuda.
2. Gör ett ”träd” genom att lyfta upp handen och spreta med fingrarna. Rita en liten humla på en pappersbit som ni tejpar fast på barnets pekfinger – eller rita med tusch en liten humla direkt på fingret. Barnet får hjälpa humlan att flyga mellan grenarna genom att göra r-ljud. För varje r-ljud barnet gör flyger humlan till nästa gren. Hur många grenar klarar humlan av att flyga till? Om barnet tyckte det var roligt kan ni upprepa leken när humlan landat på alla grenarna.
3. Pyssla egna humlor och spring eller gå omkring i rummet med dem i handen. Surra som en humla ”rrr” när ni går omkring.
När barnet med lätthet kan använda r-ljudet kan ni gå vidare till R-jakten 2.0.