Tillbaka till sökresultaten
57/357

Språklekar

Ramsor med rim och rytm

När ni leker med rim och rytm i ramsor ger det barnen grund för upptäckten av ordens indelning i stavelser. Ramsorna innehåller ofta ett rikt språk och rimmen ger minnet stöd. Om barnen har glömt orden i ramsan ger rytmen och rimmen ledtrådar till vad som ska komma härnäst.

Introducera ramsor och dikter för barnen, kära gamla och nya annorlunda. Skapa era egna dikter och ramsor och lär er dem. Klappa takten i dem eller ge rytm med instrument som inte överröstar talet. Utveckla egna klapplekar kring ramsorna. Takt, rytm och tempo behandlas naturligt i lekform, och barnet kan känna rytmen i sin egen kropp.

Du kan också klappa en rytmisk sekvens, som barnen upprepar. Stampa (hoppa) en rytmisk sekvens medan barnen leker Följa John. Man kan också klappa i takt till antalet stavelser som finns i barnets namn eller i olika ord.


Budderudderamsa

Kära rara budderudde, kallar jag min älsklingsludde, han har mjukt och ljuvligt skinn, är en hermelinkanin, sover jämt uppå min kudde!


Regn och vind

Alla sitter i en ring på golvet

Regnet smattrar smatt, smatt, smatt (gör ljudet med fingrarna på golvet)
Vinden viner, oii, oii, oii (för händer och armar som trädgrenar)
Men vad nu (stanna upp)
Regnet är slut (för ena handen bakom ena örat och lyssna)
Vinden är slut (för andra handen bakom andra örat)
Kom så springer vi ut (spring med fingrarna på golvet mot ringens mitt)


Klockan tickar på

Klockan tickar på (3 jämfota hopp)
Det är dags att gå (3 jämfota hoppa)
Går dit (åt sidan 1 jämfotahopp)
Kommer hit (tillbaka 1 jämfotahopp)
Och klockan tickar på (3 jämfotahopp)


Näsramsa

Näsan sitter mitt i synen
Börjar mellan ögonbrynen
Kröker neråt eller opp
Sluta ofta med ett dropp.


Tumme möter Tumme...
Juija Wieslander

Tumme möter tumme, pek möter pek.
Det tycker pek är en rolig lek.
Tumme möter tumme, lång möter lång.
Det tycker lång är en rolig sång.
Tumme möter tumme, ring möter ring.
Det tycker ring är ett roligt spring.
Tumme möter tumme, lill möter lill.
Det tycker lill vi tar en gång till.

Tumme möter tumme, pek möter pek.
Det tycker pek är en rolig lek.
Tumme möter tumme, lång möter lång.
Det tycker lång är en rolig sång.
Tumme möter tumme, ring möter ring.
Det tycker ring är ett roligt spring.
Tumme möter tumme, lill möter lill.
Det tycker lill vi tar en gång till.

Men det är det ingen annan som vill
så lill möter lill och de andra står still!

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar
  • Munmotorik

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne