Tillbaka till sökresultaten
313/357

Språklekar

Rimlek

Lägg halva uppsättningen bildkort (det ena av varje par) i en påse och resten av bilderna på golvet. Benämn bilderna på golvet tillsammans med barnen. Be barnen turvis ta ett bildkort ur påsen, och sedan på golvet leta efter en bild som rimmar. Benämn bilderna och lyssna tillsammans på vilka ord som rimmar. Det blir tydligt för barnen när du systematiskt går igenom en bild i taget och de får lyssna så här: ”hus-loppa … nej, hus-kex… nja, hus-mus … JA!” Hjälp barnen och bekräfta dem när de hittar rätt. Ge barnen en känsla av att de kan!

Du kan variera leken genom att först breda ut den ena hälften av bilderna på golvet. Täck sedan in bilderna en och en med klossar i olika färger, medan ni benämner dem. Du kan uppmärksamma barnen på klossarnas färger, så här: ”jag lägger en röd kloss på huset, en blå kloss på katten …” eller ”var ska jag lägga den blåa klossen?” eller ”vilken färgs kloss ska jag lägga på råttan?” Bred därefter ut också den andra hälften av bilderna på golvet och benämn dem tillsammans med barnen. Låt ett barn i taget lyfta på en kloss, sedan benämna bilden som finns under klossen och försöka hitta rimparet bland de andra bilderna. Hjälp varje barn på samma sätt som i beskrivningen ovan.

Bland våra bild- och textkort finns det rimmande bilder och ordkort:

Bild- och textkort

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • En uppsättning med bildpar som rimmar, en påse, klossar i olika färger