Tillbaka till sökresultaten
3/4

Språklekar

Rimmeningar

Att själv skapa rim brukar vara roligt för barnen när de närmar sig fyra år. Yngre barn har kanske inte ännu utvecklat en tillräcklig språklig medvetenhet för att märka vilka ord som rimmar. Du kan ändå väcka barnens nyfikenhet genom att leka med rim då och då. Prova dig fram och låt barnen upptäcka rimmandet i lugn och ro, utan att pressa på.

Samtala med barnen om vad ett rim är. Nämn några exempel och lyssna tillsammans med barnen. Låt barnen prova på att rimma, både med verkliga ord och med nonsensord eller nonsensrimma på sina namn.

Du kan också läsa upp två korta fraser med två meningar där de sista orden i varje fras rimmar. Betona dem och läs rytmiskt så hjälper det barnen att höra rimmen. (T.ex. I ett HUS bor en MUS, i min SOPPA simmar en LOPPA, klockan SEX fick jag KEX.)

Nere på sidan finns exempel på olika rimmeningar.

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet

Ålder

  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned