Tillbaka till sökresultaten
97/357

Språklekar

Storlek

Den här leken behandlar storleksord. Stor/liten/mindre/minst/stor/större/störst. Använd material och arbetssätt av olika slag: bilder, föremål, spel, kortlekar samt påsar och askar av olika storlekar, t.ex:

- Två påsar med små respektive motsvarande stora föremål och figurer brukar fascinera barnen. Plocka t.ex. först ur den ena påsen en STOR (gör rösten mörk) banan och sedan ur den andra påsen en liten (gör rösten späd och pipig) banan, sedan en stor och en liten bil, tandborste o.s.v. Benämn alltså föremålen med inlevelse an efter du lyfter dem ur påsen. Mer än så behövs inte!

- En serie kartongaskar som går in i varandra brukar också väcka intresse och samtal. Det finns färdiga serier att köpa, men du kan också bygga en själv genoma att bara samla ihop askar i olika storlekar. Den största kan vara en stor låda. Inled leken genom att öppna den stora lådan och titta vad som finns där: en mindre låda, och i den en mindre...o.s.v. den minsta asken kan vara pytteliten. Spännande! Jämför sedan lådorna och askarna.

- Sagorna om De tre bockarna Bruse samt Guldlock är utmärkta att introducera storlek och ordningsföljd för små barn, men i stort sett vilken saga som helst innehåller element som skiljer sig från varandra i storlek.

- Använd också lekar där barnen på olika sätt använder sin kropp för att bli större än och mindre än varandra/ göra sig så stora eller små som möjligt o.s.v. Genom att leka med kroppsuppfattning blir begreppen tydliga för barnen.

Introducera först den uppenbara skillnaden mellan stor och liten, inför därefter storleksnyanserna.


Ni kan t.ex. leka leken Stor och liten:

Stor och liten

En lek för lite äldre barn är leken Störst och minst:

Störst och minst


Genom leken stöder du barnen i att uppfatta, förstå, behärska och verbalisera storleksbegreppen. Arbetsordningen går från igenkännande till förståelse via behärskande mot verbalisering.

Vad leken stimulerar

  • Sortering
  • Begrepp & benämningar

Ålder

  • 3 - 5 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • T.ex. bilder, föremål, brevlådor av olika storlekar, golvspel, bordsspel, kortlekar, lådor och påsar.