Tillbaka till sökresultaten
340/357

Språklekar

Titthålsleken

Innan ni börjar leka skapar du ett titthål: Ta fram ett pappersark, ca A5, och klipp ett litet hål på mitten av det, cirka två centimeter i diameter. Nu har ni ett papper med titthål.

Läs boken tillsammans, eller bläddra i den. Titta på bilderna och samtala om innehållen. Ni kan också använda en stor bild eller plansch med många detaljer.

Slå upp boken på någon av sidorna och lägg pappret på uppslaget. För det över bilderna medan ni räknar till fem. På ”fem” stannar du upp pappret och så tittar ni på vad som syns i titthålet. 

Försök tyda, beskriva och förklara vad det kan tänkas vara. Fundera också på vad bilden handlar om utgående från handlingen i boken/situationen på bilden. Till exempel: ”Jag tror att det här är hundens ögon. Han tittar nog på kakan på bordet.” Eller ”Jag tycker att det här liknar mormors anteckningsbok med alla recepten.” Eller ”Det där rutiga är säkert handduken som pappa torkar disken med.”

Nu är det barnets tur att föra pappret över bilden medan ni räknar till fem, och sedan förklara vad som syns i hålet. Ni kan vända blad i boken och byta bild mellan varven.

Fortsätt att turas om och lek så länge det känns roligt.

I stället för att räkna till fem kan ni rabbla en ramsa, t.ex. ”Ett, tu, tre, på det fjärde ska det ske, på det femte gäller det, på det sjätte smäller det!”, eller Icken picken häl och tå, vad är det jag pekar PÅ.

Vårt material Bildsnack passar utmärkt att använda i leken. Det inehåller många olika bilder som går att skriva ut.  

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Begrepp & benämningar
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Bilderbok eller stor bild/plansch, papper, sax