Tillbaka till sökresultaten
134/357

Språklekar

Vad är lika?

Vad finns det för likheter mellan bockarna i sagan De tre bockarna Bruse? Vad är gemensamt för olika typer av klädesplagg (t.ex. långkalsonger och jeans)? Vad är gemensamt för alla människor?

Använd föremål, bilder eller barnen själva som exempel. Med små barn är det bra att använda konkreta föremål och att till en början välja föremål som uppenbart liknar varandra. T.ex. en kula och en boll (båda runda och leksaker), en banan och en citron (båda gula och frukter), en bok och ett häfte (båda är platta och fyrkantiga, båda hör ihop med skolan).

Uppmuntra barnen att så mångsidigt som möjligt verbalt uttrycka och beskriva de gemensamma drag de upptäcker. Lyssna noga på barnen. De hittar ofta på sådant som vi vuxna inte alls har tänkt på!

För dem som håller på att lära sig färgerna är det redan en stor upptäckt att det finns olika nyanser av samma färg. De kan förstå att de egna byxorna är blå, men om kompisen har en mycket ljusare nyans kan det vara svårt att förstå att den färgen också kallas blå. Här är också olika naturmaterial, t.ex. löv användbara. De är alla gröna, men olika!

När ni leker ute kan ni använda er av det material som finns tillhands, t.ex. stenar, pinnar, småkryp (var varsamma så att de inte skadas, lägg dem i en glasburk och släpp dem efter leken fria) och växter.

Vad leken stimulerar

  • Sortering
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • Bilder eller föremål