Syftet med den här leken är att barnen inser och kan motivera vilket föremål som inte passar i kategorin. Den här leken passar bra att leka i samband med leken
Tre kategorier. Då kan ni använda motsvarande föremål och bilder i lekarna.
Innan ni börjar leka lägger du föremålen i påsarna. I varje påse lägger du föremål som alla utom ett tillhör samma kategori. När ni börjar leka delar du ut påsarna till barnen, som parvis eller i liten grupp får ta upp föremålen ur påsarna och tillsammans fundera på vilket föremål som inte passar in. Sedan får barnen parvis eller gruppvis tillsammans med dig benämna föremålen och berätta för de andra barnen vilket föremål de anser att inte hör till kategorin och varför.
När barnen lärt sig idén med kategorier kan du lägga ner föremål som inte självklart hör till samma kategori, så blir leken mer utmanande. Barnen kan också själva gå omkring på daghemmet och samla ihop saker i påsen, som de sedan presenterar och förklarar för varandra. Låt barnen berätta hur de tänker och uppmärksamma dem på sina och varandras olika sätt att tänka. Visa på att det finns olika lösningar snarare än "rätt och fel".