Lägg ner föremål från ett visst rum eller viss miljö i en stor påse, exempelvis från tamburen, köket, badrummet, stranden, skogen, gården. Plocka sedan upp föremålen ett i sänder ur påsen och benämn dem tillsammans. Fundera sedan tillsammans på i vilket rum/ställe föremålen brukar finnas.
Du kan placera föremålen på ett för stället passligt underlag, t.ex. köksgrejor på en bakplåt, badrumssaker i en tvättbalja, strandföremålen på ett badlakan, naturföremål från skogen på ett sittunderlag o.s.v. Det finns otaliga sätt att variera och anpassa leken till barnens ålder, erfarenheter och språkkunnande. Föremålen får gärna vara tåliga och trygga, så att barnen själva får känna på och hålla dem.
Ni kan sedan gå på utfärd till stranden, på en skogspromenad, eller på ett ”studiebesök” till köket och se om ni hittar likadana föremål där! Eller så för ni föremålen tillbaka till sina ”rätta platser”; stöveln i skostället, halsduken på hatthyllan, sockan i lådan och tossorna i korgen.