Tillbaka till sökresultaten
9/16

Språklekar

Yrken i kvadrat

Inled ett samtal om olika yrken. Låt barnen funderar på vad ett yrke är. Hitta exempel på olika yrken tillsammans med barnen och ha egna i reserv att introducera.

Dela sedan ut en bild av en person med ett yrke till vart och ett av barnen. Fråga barnen hur de vet vad de olika personerna jobbar med, vilket yrke bilden föreställer.

Barnen hänger upp personbilderna på en tavla eller lägger dem på golvet, synligt för alla. Dela sedan ut bilder som föreställer de redskap, instrument, verktyg och material som personen behöver för att kunna utöva sitt yrke. Benämn redskapet och fundera tillsammans på hur redakapet kan användas.

Barnen får i tur och ordning kombinera redskapsbilden med ett yrke. Benämn yrket och redskapet. Låt barnen också motivera hur de tänker, varför de anser att yrket och redskapet hör ihop. Här finns mycket plats för samtal!

Ni kan i stället för bilder också använda verkliga redskap, material, verktyg och instrument. Tänk brett när du samlar ihop materialet. Det finns många yrken där samma material passar in. Samtidigt kan du med hjälp av materialet introducera många nya ord och begrepp.

Exempel på material: Tyg, hammare, nål, stetoskop, lupp, penna, stege, förkläde, dator, sax, lera, bok, spegel, kam, gaffel, serviett, peppar (eller annan krydda), kavel, glasögon, provrör, telefon, ratt, blomkruka, kikare, ryggsäck, pensel, noter, glas, pincett, morot, mössa, trasa, kuvert, tidning, mjölk-(eller annan)förpackning.

Nere på sidan finns textkort som ni på olika sätt kan kombinera och fundera kring yrken.

I den här lekdatabasen finns det också andra lekar och aktiviteter kring yrken:

Yrkescharader

Mera om yrken




Vad leken stimulerar

  • Sortering
  • Begrepp & benämningar
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Bilder på yrken (redskap + person) och en tavla att placera bilder på

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned