Tillbaka till sökresultaten
29/133

Vänskapslekar

Drakar

Deltagarna delas in i grupper om tre. Grupperna bildar drakar genom att ställa sig på led och hålla fast i framförvarandes axlar. Den som står först i drakledet har ögonbindel och är den som kan stjäla övrigas draksvansar. Den som står i mitten styr det blinda drakhuvudet och den som står sist har en draksvans fäst i byxorna. Nu ska drakarna försöka ta varandras draksvansar. En drake som blir av med sin svans måste hämta en ny hos ledaren innan den kan jaga vidare. Om man så vill kan ha som regel att man måste betala för en ny svans med exempelvis några kullerbyttor eller armhävningar eller liknande. Man får alltså bara stjäla svansar från den som är den sista i ledet. Den drake som har flest svansar efter fem minuter vinner.

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • svansar och ögonbindlar