Tillbaka till sökresultaten
2/6

Vänskapslekar

General och spion

Förberedelser:

Spelplanen är en stor yta (gärna med skog eller hinder att smyga kring). General och spion är ett slags kull där man är indelade i två lag. Vardera laget har ett eget fängelse. Leken passar lite äldre elever (från åk 5 uppåt). Lämplig gruppstorlek är 12-20 personer delade i två lag.

Instruktioner:

Deltagarna i båda lagen blir tilldelade en militärgrad (en lapp). Det är viktigt att man inte avslöjar för motståndarna vilken grad/poäng man fått, men inom laget skall man visa och diskutera taktik innan leken startar.

Alla smyger runt och jagar alla. När någon blir fasttagen visar båda upp sina lappar. Den som har högst grad/poäng tar den andra tillfånga och lägger den i lagets fängelse. Motståndarlaget kan befria en lagkamrat åt gången genom att ta sig till fängelset utan att bli fasttagen. Då får man föra fången i säkerhet, ingen får ta fast paret förrän de tagit sig över halva spelplanen.

Det finns två i varje lag som är särskilt viktiga: generalen och spionen. Generalen för att han har högst grad/poäng och spionen för att han är den ende som kan ta generalen. Leken går ut på att laget skall ta fast motståndarlagets general. När den ena generalen är tillfångatagen av motståndarlagets spion är leken slut.

Det gäller alltså att skydda sitt lags general och spion. Det kluriga med leken är taktiken. Hur ska man skydda sin general och spion så ingen anar vem som är vem?

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Aktiv

Plats

  • Ute

Rekvisita

  • Två uppsättningar poängkort:
    Spion 1
    Soldat 2
    Korpral 3
    Furir 4
    Sergeant 5
    Fältväbel 6
    Fänrik 7
    Löjtnant 8
    Kapten 9
    Major 10
    Överste 11
    General 12
    Något att markera två fängelser med (t.ex. koner eller rep)

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned