Tillbaka till sökresultaten
6/20

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att lösa konflikter

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Förberedelser: Förbered en berättelse eller saga. Kopiera upp kompiskort till varje barn. Färdiga kompiskort finns på sid 101 i boken Kompiskonst. Gruppen delas i två delar som sätter sig i två halvcirklar. Den ena gruppen är Bellas stödgrupp och den andra Olgas. Stödgrupperna har i uppgift att lugna flickorna. Du kan göra berättelsen mera levande med hjälp av handdockor. 

Exempelberättelse: Bella och Olga leker hem med små hund- och kattfigurer. Bella vill att katterna ska göra en utfärd till badstranden. Olga skrattar: "Det ska dom inte alls! Dumbom, inte gillar katter att simma!" Bella rycker åt sig katten ur Olgas hand. "De här tycker om att simma och nu ska de till badstranden", säger Bella bestämt. "Man får inte ta från handen", säger Olga och försöker ta tillbaka den lilla katten. Bella slänger katten i väggen och utbrister: "Du är dum i huvet!"

Övning:

1. Inled diskussionen med att prata om konflikter. Berätta att de hör livet till och att de uppstår när människor är av olika åsikt eller när deras målsättningar är motstridiga. Barnen berättar om sina erfarenheter av konflikter. Läs högt exempelberättelsen och ta två handdockor till hjälp för att levandegöra situationen. 

2. Fråga barnen vad de tror att hände sedan. Samtala en stund om olika möjliga alternativ. Berätta att motsättningar lätt trappas upp till gräl om parterna inte klarar av att lugna ner sig. I dag har gruppen en viktig roll, för den ska hjälpa Bella och Olga att lugna ner sig. Varje barn får tre kompiskort. Presentera kompiskorten och berätta att de hjälper till att lösa konflikter. 

3. Läs berättelsen en gång till. Vänd dig sedan till Bellas stödgrupp och fråga hur den skulle kunna hjälpa Bella att reda upp situationen. Barnen lyfter upp det kort som enligt dem skulle vara till hjälp. Fråga sedan Olgas stödgrupp vad Olga kunde göra. Barnen håller upp det kompiskort som bäst passar in i situationen. Led diskussionen och hjälp till i övningens olika skede om det behövs.

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • En berättelse, kompiskort.