Tillbaka till sökresultaten
67/133

Vänskapslekar

Motion!

Börja med att göra upp ett spelbräde av papper eller kartong. Rita en rutt med början och slut. Rutten ska bestå av rutor, och varje ruta får ett slumpmässigt nummer mellan 1 och 12. Man kan också rita joker-rutor där spelaren antingen får hoppa framåt eller måste backa bakåt ett visst antal steg. Sedan gör man nummerkort med siffrorna 1-7. Den första spelaren börjar med att lyfta ett kort ur packen med nummerkort. Spelaren får flytta sin spelpjäs lika många steg framåt som kortet visar. Siffrorna i rutorna motsvarar alla en rörelse. Ifall spelaren klarar av att göra det siffran visar får den flytta två steg framåt. Ifall spelaren inte lyckas ska den gå två rutor bakåt. Den som är först i mål vinner. 

1= stå på ett ben

2= snurra runt tre gånger

3= hoppa 5 minuter på ett ben

4= hjula eller försök stå på händerna

5= spring i 2 minuter

6= hoppa från din plats ett så långt hopp du kan

7= gör en kullerbytta

8= hoppa 10 X-hopp

9= hoppa 5 snurrhopp

10= hoppa hare 10 gånger

11= gör 5 armhävningar

12= gör 10 situps

Lekens syfte

  • Uppvärmning
  • Problemlösning

Lekens fysiska nivå

  • Lugn
  • Aktiv

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Pennor och papper eller kartong för att göra ett spelbräde, 2-8 spelpjäser, nummerkort 1-7.