Deltagarna delas in i tre lag. Bestämmer gemensamt hur spelplanen ser ut och gör en mittcirkel mitt på spelplanen och placerar ut rockringar som hembon. Målet med spelet är att röva moståndarnas skatt (en kon) och transportera den hem till boet. En spelare rövar skatten från motståndarnas bo genom att sträcka sig efter den (får inte stiga in i rockringen). Skatten transporteras med händerna, men man får inte kasta skatten från en spelare till en annan, man får inte heller stå i boet eller springa genom det. Om en spelare bryter mot reglerna ska han eller hon ställa sig i mittcirkeln och räkna till 10, och får sedan återvända till spelet. Spelarna kan försöka stoppa moståndarna genom att dra loss deras svansar. Den som mistat sin svans måste stanna och fästa svansen igen och sedan spela "sten, sax, påse" med den som ryckt loss svansen. Den spelare som vinner får fortsätta spelet, medan förloraren är ute ur spelet tills han eller hon rör vid sitt eget hembo. Om den spelare vars svans rycks loss råkar ha skatten i sina händer ska spelaren släppa skatten. Det lag som lyckas få de båda andra lagens skatter till sitt hembo vinner.