Tillbaka till sökresultaten
296/357

Språklekar

Fantasieggande föremål

En ring, en liten flaska, en nyckel, en liten burk, en kam/hårborste, ett band eller ett snöre, en liten tygpåse, en snäcka, en karta, ett brev … nästan alla föremål är fantasieggande i sig själva. När du dessutom bygger upp förväntan inför deltagarna genom att säga att föremålen är fantastiska och magiska på något sätt, så ger du material till ett fritt skapande rollarbete för deltagarna.

a) för enskilt berättande

• Deltagarna sätter sig i ring. Du har alla föremålen i en kappsäck, låda eller i en tygpåse, som man inte kan se igenom.
• Medan deltagarna blundar, delar du ut föremålen. Du lägger dem bakom ryggen på deltagarna, så att alla inte ser sina föremål samtidigt.
• Alla öppnar ögonen och du låter en av deltagarna ta fram sitt föremål. Nu ställer du frågor som tillsammans med föremålet hjälper deltagaren att skapa en rollperson. Frågorna kan t.ex. vara: Vems är föremålet? Varifrån har det kommit? Hur har rollpersonen fått det? Varför är det så fantastiskt? Har föremålet i sig en magisk funktion, eller blir det magiskt när man använder det? Vad kan man göra med det?
• Alla deltagare får berätta om sitt föremål i lugn och ro och du leder alltid in diskussionen på ägaren till föremålet. Det är viktigt att ingen annan svarar i stället för föremålets ägare och det som deltagaren säger om sitt föremål är alltid sanning. Varken ledaren eller de andra deltagarna får säga emot de historier som deltagaren hittar på.
• Deltagarnas rollpersoner behöver i det här skedet inte alls passa ihop med varandra. I det här skedet ska allting accepteras.

b) berättande i grupper

• Dela upp deltagarna i smågrupper (4–5 personer).
• Varje grupp får ett fantasieggande föremål. Ledaren ställer frågor om föremålet till varje grupp (se föregående övning).
• Du förklarar för gruppen att de får bygga upp en berättelse runt föremålet. De får fritt hitta på en historia, men måste använda föremålet som en vändpunkt i sin berättelse.

Övningen med föremål kan användas endast för muntligt berättande, eller så kan du också be deltagarna skriva ner historierna, för att använda dem i ett senare skede.

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Läsning & skrivning
  • Kommunikation

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • Olika föremål samt en låda, väska eller påse