Tillbaka till sökresultaten
297/357

Språklekar

Från rollperson till interaktion

I skapandet av en teaterföreställning är det möjligt att utgå från ett färdigt manuskript. Lek och improvisation kan också leda till en föreställning! Om det visar sig att gruppen tycker om att hitta på rollpersoner kan ni gott börja med att förstärka rollarbetet. När alla har valt den rollperson de vill spela kan ni t.ex. börja med följande övningar.

a) Gå

• Du säger till gruppen att lugnt gå omkring i rummet, utan att röra vid varandra.
• Nu går gruppen igenom olika sätt att röra kroppen på. Du säger först att deltagarna ska koncentrera sig på sina fötter. Vilka olika sätt kan fötterna röra sig på? Hur går man om tårna pekar utåt? Om tårna pekar inåt? Om man går på utsidan av foten? På insidan av foten? Hälen först? På tå? I lugn takt låter du deltagarna prova de olika sätten. Sedan skakar deltagarna av sig och fortsätter som vanligt.
• Efter det provar ni olika sätt att gå om knäna är i olika ställningar. Hur går man om man har låsta knän? Om ett knä är låst? Om knäna pekar inåt? Utåt? Ni kan prova på alla möjliga sätt. När ni gått igenom knäna skakar deltagarna igen av sig och går vanligt.
• På det här sättet går ledaren igenom hela kroppen och låter deltagarna testa alla sätt. Ni kan koncentrera er på höften, magen, bröstkorgen, axlarna och huvudet.
• När gruppen gått igenom kroppen ett varv säger du att gruppen ska fundera hur rollpersonen de valt går på. Gruppen går igen igenom kroppen från fötterna till huvudet.
• Nu har rollpersonerna fått sitt eget sätt att röra sig på.

b) Hälsa!

• Deltagarna går omkring i rummet som rollpersonerna. När de möter en annan person hälsar de på varandra. Du instruerar att deltagarna ska fundera över vilken hälsning rollpersonerna kan tänkas säga. Säger de God dag, Hej eller Moj?
• När de har hälsat på varandra en stund kan rollpersonerna stanna och samtala med varandra. Du instruerar igen. Hur fortsätter konversationen? Tycker rollpersonerna om varandra? Hur träffar de varandra? Är det en slump eller känner de varandra sedan förr? Var träffas de?
• Övningar som är användbara i det här skedet är t.ex. Stig upp och Här är mitt liv
c) Gå vidare

• När deltagarna börjar hitta sin roll sätter sig hela gruppen ner tillsammans och börjar planera föreställningen.
• Du uppmuntrar gruppen genom att ställa frågor. I vilken situation kan de här personerna tänkas träffas? Vad kan hända?
• Nu kan ni också leka övningen Fantasieggande föremål. Har föremålen någon betydelse i föreställningen?
• Sedan är det bara att börja improvisera i den förbestämda situationen.

Och minns att en föreställning alltid kräver att det finns en publik som tittar på dem som uppträder!

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Kommunikation

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Rekvisita till pjäsen
    Eventuellt olika föremål samt en låda, väska eller påse