Tillbaka till sökresultaten
74/357

Språklekar

Meningsbygge

Innan ni leker skapar du ordkort i tre färger: Skriv på (t.ex.) gula kort personer eller djur i bestämd form (ss. prinsessan, hunden, pojken, krokodilen, sotaren, draken, tomten). På (t.ex.) röda kort skriver du vad personen eller djuret gör (ss. springer, dansar, äter, dyker). På (t.ex.) gröna kort skriver du ett ställe, en plats eller en omgivning, m.a.o. någonting som svarar på frågan Var? (ss. i bastun, på bordet, i skogen, i örat, på tallriken, i Afrika, bakom dörren). Nu kan leken börja!

Låt barnen turvis dra ett kort av varje färg och sedan läsa upp meningen som bildades. En del meningar blir ”verkliga”, andra helt tokiga. Fundera kring meningarna och föreställ er tillsammans vad meningarna betyder och vilka tankar de väcker.

Barnen kan också rita sin mening. Skriv också ner meningen på pappret.

Alternativt drar ni en mening, som sedan är inledningen till en saga som ni berättar tillsammans. Under sagans gång kan ni sedan med jämna mellanrum dra en ny mening, som får visa vilken vändning sagan tar.  

Den här leken går bra att leka också innan barnen lärt sig läsa. Då läser du upp vad det står på korten an efter barnet placerar ut dem. Redan små barn tycker det är roligt att lyssna på "vad det blev" och skrattar hjärtligt åt tokigheter. Brukar t.ex. elefanten viska bakom dörren?


Nere på sidan finns färdiga kort med ord på som du kan skriva ut och limma upp på olikfärgade papper:

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Läsning & skrivning

Ålder

  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Papper i tre olika färger (t.ex. gult, rött och grönt) samt penna

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned