Tillbaka till sökresultaten
295/357

Språklekar

Bilder som berättelse

När ni fantiserar ihop berättelser kan ni t.ex. använda bilder som inspiration. Som material kan ni använda bilder av vilken typ som helst. Det kan t.ex. vara fotografier, postkort, målningar eller illustrationer från böcker. En idé kan vara att be deltagarna själva ta med sig bilder till sessionen.

a) Vad händer?

• Dela in deltagarna i smågrupper.
• Varje grupp får en bild. (Bilderna kan, men behöver inte vara samma bild.) På de bilder som ingår i övningen bör det finnas någon form av aktivitet.
• Du ber först gruppen fundera över vad som händer på bilden. Vem är på bilden? Vad gör de? Varför är de där?
• När gruppen bestämt vad som händer, ber du dem fundera över vad som händer efter det och hur det fortsätter. Du ber dem också tänka ut (åtminstone) en vändpunkt i sin berättelse.
• Bilden fungerar som startpunkt för berättelsen och när gruppen har bestämt sig för vad som ska hända, berättar de berättelsen för de andra deltagarna.

b) Bildserie

• Deltagarna delas i smågrupper.
• Varje grupp får fyra olika bilder. Bilderna kan vara abstrakta eller visa en aktivitet.
• Du ber grupperna titta på bilderna en och en. Vilka associationer väcker bilden? Vad börjar deltagarna tänka på? Händer det något konkret? Är det någon speciell stämning på bilden? Du betonar också att deltagarna ska använda alla sina sinnen när de betraktar bilden. Finns det något ljud i bilden? Luktar den? Smakar den? Hur ser den ut?
• Du ber grupperna sätta bilderna i en viss ordning och berätta en historia utgående från bildserien.

Vad leken stimulerar

  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Kommunikation

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute
  • Inne