Språklekar
Från berättelse till pjäs
I skapandet av en teaterföreställning är det möjligt att utgå från ett färdigt manuskript. Lek och improvisation kan också leda till en föreställning! När gruppen har bestämt sig för en berättelse som de vill fortsätta arbeta med kan ni gå vidare till att omforma den till en pjäs för scenen.
• Gruppen sätter sig ner och planerar tillsammans under din handledning.
• Det är lättast att börja med de enkla frågorna. Var utspelar sig pjäsen? På hur många olika platser befinner vi oss?
• Nu är det bra att fråga vilka platser som verkligen är väsentliga för den slutliga pjäsen. Om vi t.ex. har en berättelse om en sur flicka som rymmer hemifrån, först grälar med mamman i hemmet, sedan springer över till grannen, gömmer sig i skogen, klättrar upp till häxan på berget, för att därefter hoppa i havet och hälsa på sjöjungfrun och sedan träffar en jätte i Kina måste gruppen kanske välja några av platserna, för att kunna utveckla de scenerna.
• När gruppen slagit fast platserna, kan du fråga vilka personer som finns med. I det här skedet undviker ni ännu att dela ut rollerna och pratar bara om vilka figurer som finns med.
• När rollerna är fastslagna kan du fråga om vändpunkterna i berättelsen och vad som händer när och var.
• Nu kan ni också lyfta fram föremål och t.ex. fundera om ett föremål kan vara en vändpunkt.
• Gruppen arbetar tillsammans fram hela berättelsen, men du styr processen till en pjäs som tilltalar gruppen så bra som möjligt, för att arbetet ska vara givande för alla.
• När pjäsen är färdig kan ni börja fundera vem som vill vara vad. I det här skedet är det ännu möjligt att omforma berättelsen om det plötsligt finns sju flickor som vill vara flickan som rymmer hemifrån. Då kan man kanske i stället lämna bort häxan.
Och minns att en föreställning kräver att det finns en publik som tittar på dem som uppträder!
Vad leken stimulerar
- Språkförståelse
- Berättande & ordflöde
- Kommunikation
Gruppstorlek
- Par eller liten grupp
- Stor grupp