Tillbaka till sökresultaten
299/357

Språklekar

Ridå!

Att få uppträda inför publik är en givande upplevelse, när man känner sig säker i sin roll. Om man är oförberedd kan det ge obehagliga minnen för en lång tid framöver. Men att uppträda inför andra är en väsentlig del av teaterkonsten.

Arbetet fram till föreställningen kan vara en skapande process för alla parter, där det inte endast är ledaren som ger ett färdigt manuskript, väljer roller till deltagarna och regisserar dem enligt sin smak och sitt tycke.

Gruppen kan tillsammans bygga upp ett skådespel med grunderna i de övningar som presenterats i den här lekdatabasen. Ledarens uppgift är att uppmuntra deltagarna och hjälpa till genom att styra in processen på en bana som är gynnsam för en föreställning.

Här följer 10 råd för att hjälpa ledaren under arbetets gång.

1. Börja varje session med några uppvärmningsövningar! Det behövs en uppvärmning för att samla och fokusera gruppen. Samtidigt kan ledaren under uppvärmningsövningarna känna sig för hur gruppen fungerar just den dagen, för att kunna avgöra hur fortsättningen under sessionen kan gå. Uppvärmningsövningarna som finns i den här lekdatabasen: Gå-stopp-hoppa-klappa, Blockering och försvar med stolar, Ett steg i taget, Jo-leken, Könummer, Stig upp!, Exercis för rytm och reson, Avsändare och mottagare, Zip-zap-zop, Kors och tvärs

2. Efter varje övning, lätt som svår, ska deltagarna uppmuntras för sin prestation. Deltagarna ska också få lära sig hur de kan uppmuntra varandra. Efter varje övning ska det därmed finnas tid för reflektion, frågor och kommentarer. Kommentarerna ska inte kretsa kring om det gick bra, eller om någon var dålig, utan frågor som ”Vad hände?” ”Varför gick det så här?” och ”Hur kändes det?” är fungerande.

3. Avbryt en övning om den inte fungerar. Ta upp den nästa gång i stället, eller om det är en övning som helt enkelt inte passar gruppen, kan man lämna den helt.

4. Alla deltagare ska få sin röst hörd!

5. Ledaren håller i trådarna, men deltagarna får fläta ihop trådarna enligt sin fantasi.

6. Ta tillräckligt med tid för en övning. De flesta övningar ger deltagarna mer när de får göra den tillräckligt länge. Ge också tillräckligt med tid för reflektion.

7. Utgångspunkten för en föreställning kan vara vilken som helst. Teaterkonsten bygger på möten; människor och tankar som möts. De här mötena kräver ingen rekvisita eller kläder.

8. Lita på din egen intuition som ledare.

9. Lita på dina elevers skapande förmåga.

10. Gå in i varje dramasession som om det inte fanns ett manuskript. Då kan ni skapa tillsammans utan förutbestämda regler.

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Kommunikation

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne