Tillbaka till sökresultaten
288/357

Språklekar

I morgonrusningen

Dela in deltagarna i grupper på ca 4 personer. Du förklarar att grupperna kommer att uppträda för varandra med små improviserade scener, med en början och ett slut. Det betyder att de måste veta hur de startar och hur de avslutar scenen.

Platsen är en busshållplats i morgonrusningen. Rollerna är personer inom olika yrken och du delar ut lapparna (där du skrivit ner ett yrke per lapp). Rollpersonerna ska i scenen framföra händelserna vid busshållplatsen i morgonrusningen. De får tala, men de får inte säga vilket yrke de har. Med ledtrådar ska de få publiken att förstå vilket yrke de utövar.

När scenen är slut tackar skådespelarna för sig genom att buga inför publiken och publiken tackar genom att applådera. Efter det får gissningarna komma i gång.

Obs!
Det här är alltså en improvisation där deltagarna talar. Före den här improvisationen lönar det sig att prova på några utan tal.

Exempel på sådana finns i den här lekdatabasen:

Titta tillsammans
Lyssna tillsammans
På löpande band
Var är jag

De ska dessutom framföra en scen från början till slut. Det är viktigt att skådespelarna tackar för sig och det är viktigt att publiken kommer ihåg att tacka för scenen. Det här måste troligtvis du som ledare påminna om, eftersom de flesta snabbt vill sätta sig när de är färdiga.

Deltagarna måste uppmuntras i att ta emot positiva kommentarer och efter en scen kan man gärna samtala om vad det var som fick publiken att förstå vilket yrke rollpersonerna hade.

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Papperslappar, penna