Tillbaka till sökresultaten
289/357

Språklekar

Improvisation med given dialog

Det här är en parimprovisation med given dialog.

Steg 1
Dela upp gruppen i par. Paren får en stund på sig att lära sig följande dialog
utantill. (Om gruppen är ojämn kan en grupp vara på tre.)

Dialog för två:
A: Hej!
B: Hej!
A: Har du bråttom?
B: Inte speciellt. Hur så?
A: Inte vet jag.
B: Varför frågar du då?
A: Jag tänkte bara …
B: Har du glömt någonting?
A: Inte vad jag vet.
B: Jaha, hej då.
A: Hej då.

Alternativ för tre deltagare:
A: Hej!
B: Hej!
C: Har du bråttom?
B: Inte speciellt. Hur så?
A: Inte vet jag.
B: Varför frågar du då?
C: Jag tänkte bara …
A: Just så.
B: Har ni glömt någonting?
A: Inte vad jag vet.
C: Jaha, hej då!
B: Hej då!
A: Moj!

Paren ska också planera en enkel handling som de utför under dialogen. Här kan du poängtera att scenen ska ha en början och ett slut. Båda skådespelarna behöver inte vara på scenen när den börjar och en av skådespelarna kan bli kvar efter att den andra gått. När ett par har uppfört scenen ska de komma ihåg att tacka för sig. Handlingarna kan vara t.ex. att hänga upp tvätt, måla ett staket, kratta löv eller tvätta mattor.

Steg 2
När ett par presenterat sin scen ger du extra instruktioner och de får göra om scenen.
Du säger t.ex.:

• A har kört över B:s katt igår. B vet ännu inte om det.
• A har kört över B:s katt igår. B vet om det.
• B har stulit A:s mobiltelefon. A vet inte om det.
• B har stulit A:s mobiltelefon. A vet om det.
• A och B skulle gå på bio tillsammans igår, men B kom aldrig.
• A är kär i B.
• B är kär i A.
• A tycker att B luktar illa.
• B har vunnit en miljon på lotto.
• B tror att A har vunnit en miljon på lotto.
• A och B känner inte varandra.
• B tror att A är någon annan.
• A tror att B är en superkändis.

Alla par får alltså visa sin scen två gånger efter varandra. Först endast med handling och genast efter med dina instruktioner.

Funktion
Steg 1 fokuserar på handlingen i scenen. Deltagarna ska lära sig en given dialog och presentera den samtidigt som de utför en handling. Den givna situationen styr dialogen. I steg 2 förändras fokus, eftersom rollpersonerna också har en given tanke. Deras förhållande styrs av dialog, handling, situation och tanken hos rollpersonerna. Här sammankopplas det väsentliga i ett scenarbete.

När en scen har framförts kan du som ledare ställa frågor till publiken;

Hur förändrades scenen i steg 2? Hur påverkades rollpersonernas kroppsspråk? Hur förändrades rollpersonernas tonfall? Hur tror ni att scenen skulle ha fortsatt om personen inte hade sagt ”Hej då”?

När deltagarna i rollen som publik uppmuntras att iaktta de här sakerna, så hjälper man dem att diskutera rollarbete och de får samtidigt insikter om sitt eget arbete.

Övningen ger en god grund i att lära deltagarna att dialogen i sig själv ofta inte säger något, utan att situationen är en helhet, där kroppsspråk, tonfall och handling berättar mera än orden som sägs.

Utveckling
Övningen kan utvecklas genom att deltagarna får skriva korta dialoger, där huvudpoängen är att ingenting egentligen sägs med ord. När de skrivit färdigt får de byta dialog med något annat par, som sedan visar upp deras dialog.

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Läsning & skrivning

Ålder

  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Papper med nerskriven dialog