Tillbaka till sökresultaten
44/357

Språklekar

Ord och ljudlängd

I den här leken uppmärksammar du barnen på ljudlängdsskillnader och vad som händer när ni förlänger eller förkortar uttalet av språkljud.

Introducera eller hitta tillsammans med barnen på ordpar med kort eller lång vokal, t.ex. gul-gull, stöta-stötta. Barnen lyssnar och avgör om det efterfrågade ljudet hörs kort eller långt i ordet när du säger högt, t.ex. "Är /u/-ljudet långt i gul?". Fråga två: "Vad blir det av ordet gul om vi säger det med kort /u/-ljud?" Svaret är gull. Fundera tillsammans på om orden är riktiga ord eller nonsensord.

Exempelord: Gul - gull, ful - full, sil - sill, mal - mall, bål - boll, trål - troll, mat - matt, brun - brunn, kal - kall, mål - moll o.s.v.

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne