Introducera bildpar som bildar minimala par: ord där endast ett språkljud skiljer orden åt. Du kan skapa en egen bildbank för sådana här lekar.
Exempel på minimala ordpar är rim där de första språkljudet skiljer orden åt (t.ex. mur-bur), men även sådana där betydelseskillnaden mellan orden uppstår genom ett språkljud i mitten av ordet (gris-gräs) eller ordets slutljud (sol-sot) ändrar.
Ta fram par av målordsbilder, som kan tjäna som föremål för leken (t.ex pil-bil). Visa barnen målordsbilderna. Benämn bilderna högt.
Fråga barnen om det ord du nu kommer att säga är något av de ord som bilderna föreställer eller något annat ord. I så fall vilket?
Målet är att barnen skall uppfatta skillnaden mellan ljuden och notera vilket det uttalade målordet var. Därefter benämner barnen själva målordet.
Exempel på minimala ljudpar:
/p/-/b/, /f/-/v/, /l/-/j/, /m/-/n/, /u/-/o/, /å/-/u/, /t/-/d/, /s/-/sj/, /j/-/r/, /n/-/ng/, /i/-/y/, /o/-/å/, /str/-/skr/, /k/-/g/, /sj-tj/, /m/-/ng/, /i/-/e/, /u/-/ö/, /spr/-/skr/, /str/-/spr/.
Exempel på minimala ordpar:
pil-bil, sy-sky, pir-pyr, teg-deg, skjuta-tjuta, mamma-manna, gumma-gunga, tunna-tunga, springa-skrinna, rita-reta, ruta-rota, kran-gran, boll-boj, boj-borr, dur-dyr, kål-kul, tro-trå, ful-föl, fiska-visk, skrida-strida, sprida-strida, sår-sur-syr o.s.v.
För yngre barn behöver målorden vara så enkla som möjligt och tydligt åtskilda från varandra.