Tillbaka till sökresultaten
13/357

Språklekar

Smaka på språkljuden

Bilda språkljud med barnen. Låt dem upptäcka hur och var språkljud bildas.

Exempel:

p/b/m Iaktta läpparna Ni kan använda en spegel för att se hur det ser ut när ni ljudar!

p/m Känn var luften kommer ut (genom mun och näsa)

s/p Känn efter var i munnen luften stöter på hinder (fram eller bak i
munnen).

p/b/t/s/k/g Är ljudet tonande eller tonlöst - håll fingrarna lätt mot struphuvudet
och känn efter medan ljudet uttalas

o/i/ö/u Iaktta läpparnas formning (är de rundade eller ej) och vad tungan
gör. Kan tungan vara var som helst i munnen när ljuden görs? Hur
ändras ljuden när tungan flyttas?

Att höra sig själv uttala ljudet är  en viktig komponent i utvecklingen av medvetenhet om språkljuden.

Gör det här på ett lekfullt sätt och gå själv med i leken med inlevese så lockar du barnen att pröva på. Passa också på att leka så här medan ni väntar på något, eller har en paus i verksamheten.

 

 

 

Vad leken stimulerar

  • Språklig medvetenhet
  • Munmotorik

Ålder

  • 5 - 7 år

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Ev. små speglar eller en stor