Bilda språkljud med barnen. Låt dem upptäcka hur och var språkljud bildas.
Exempel:
p/b/m Iaktta läpparna Ni kan använda en spegel för att se hur det ser ut när ni ljudar!
p/m Känn var luften kommer ut (genom mun och näsa)
s/p Känn efter var i munnen luften stöter på hinder (fram eller bak i
munnen).
p/b/t/s/k/g Är ljudet tonande eller tonlöst - håll fingrarna lätt mot struphuvudet
och känn efter medan ljudet uttalas
o/i/ö/u Iaktta läpparnas formning (är de rundade eller ej) och vad tungan
gör. Kan tungan vara var som helst i munnen när ljuden görs? Hur
ändras ljuden när tungan flyttas?
Att höra sig själv uttala ljudet är en viktig komponent i utvecklingen av medvetenhet om språkljuden.
Gör det här på ett lekfullt sätt och gå själv med i leken med inlevese så lockar du barnen att pröva på. Passa också på att leka så här medan ni väntar på något, eller har en paus i verksamheten.