Tillbaka till sökresultaten
263/357

Språklekar

Valet av saga

När du börjar arbeta med sagor är det klokt att välja en saga som är välbekant för dig själv och som du själv tycker om. Din inställning till sagan återspeglas i hur du berättar den för barnen.

Tänk på följande saker när du väljer saga:

Vad intresserar barnen?

Hur kan barnen vara delaktiga i berättandet och i leken med sagan?

Har sagan lämplig svårighetsgrad? Ibland kan det vara motiverat att förenkla berättelsen en aning de första gångerna barnen hör en ny saga. Därefter kan man bygga på och beskriva händelserna mera detaljerat, utan att för den skull ändra på detaljer som tidigare har fascinerat barnen. Om du väljer en lång saga och förenklar den mycket för att anpassa den för små barn kan innehållet bli lidande. Om du väljer en alltför kort saga kanske det inte finns tillräckligt med drama och händelser i berättelsen. Välj alltså en lagom utmanande saga!

Är sagan lätt att komma ihåg och återberätta? Upprepningar stöder minnet och underlättar barnen att själva småningom kunna berätta sagan. En klar struktur i sagan (inledning, handling och avslutning) underlättar också återberättandet.

Går sagan att visa som bordsteater? Vilken rekvisita finns till hands och vilken behöver ni tillverka? Hur kan barnen vara med här?

Vilka andra sätt kan ni leka sagan på?

Du kan ändra sagan en aning för att baka in några viktiga språkliga begrepp som du vill stärka hos barnen, men ändra den inte från gång till gång.

Finns det sånger eller ramsor som anknyter till sagan?

Finns det för barnen roliga och lämpligt utmanande språklekar som ni kan leka för att befästa begrepp och annat ur sagan?



Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Begrepp & benämningar
  • Berättande & ordflöde

Ålder

  • Yngre än 3
  • 3 - 5 år
  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Individuell lek (vuxen och ett barn)
  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Inne

Rekvisita, filer eller bilder att ladda ned