Språklekar
Var är jag?
Genom gruppimprovisation skapar deltagarna en miljö som en åskådare kan känna igen. Övningen utgår från platsens betydelse för den fysiska gestaltningen. Eftersom gruppimprovisationen sker utan ord måste deltagarna var lyhörda för varandras rörelser. Ingen kan fungera utan den andra, utan alla måste ta i beaktande hur de andra uppfattar miljön och rummet.
Två deltagare går ut ur rummet. Du ger resten av gruppen en miljö att gestalta. Det är viktigt att det handlar om en miljö som deltagarna känner till eller har en uppfattning om, t.ex. en mataffär, väntrummet till veterinären, en cirkus, en rymdstation.
Utan planering och överenskommelse börjar improvisationen och deltagarna börjar bete sig som i den givna miljön. Improvisationen är ordlös.
När improvisationen kommit i gång ordentligt går du efter deltagarna som väntar utanför.
De betraktar situationen en stund tills de har en tanke om var de befinner sig. Då går de med i situationen och inleder samtal med de övriga. Ifall deras gissning är rätt får även de övriga börja tala.
Du avbryter nu situationen och de två nästa personerna får gå ut ur rummet. De som blir kvar får en ny miljö att gestalta.
Utveckling:
När det gäller val av miljö finns det egentligen inga begränsningar och ju fantasifullare
miljöval, desto intressantare tolkningar. Att t.ex. be gruppen gestalta jättarnas dal, dinosauriernas värld eller den lilla sjöjungfruns slott kan skapa fina scener. Eftersom det då blir svårare för åskådaren att gissa miljön, kan ledaren tillåta gruppen att tala och locka med åskådaren i scenen.
Vad leken stimulerar
- Minne & koncentration
- Språkförståelse
- Berättande & ordflöde
- Kommunikation