Tillbaka till sökresultaten
91/133

Vänskapslekar

kompiskonst: Att ansluta sig till leken

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Förberedelser: Förbered några exempel på leksituationer och skissa dem som bilder på papper (t.ex. spela fotboll- en bild på en fotboll, leka hem- ett bild på ett hus). För de yngre barnen kan övningarna åskådliggöras med hjälp av handdockor. Situationerna väljs ut bland lekar som barnen känner till väl så att en del av dem är lagspel (t.ex. fotboll, kramtafatt och skogsäventyr), en del är rollspel (t.ex. leka hem eller butik) och en del är gemensamma aktiviteter (t.ex. att leka i sandlådan eller pyssla tillsammans). Inledande berättelse: På daghemmets gård leker barnen Världsfararleken. Det ser roligt ut: barnen vandrar i Afrika, Indien och Amerika. Axel har varit på det här dagiset bara i en vecka och han följer med leken på avstånd. Han skulle vilja gå med men vet inte hur.

Övning:

1. Berätta den inledande berättelsen. Gruppen diskuterar vad Axel kunde ta sig till och göra en lista över olika möjliga sätt att gå med i leken. 

2. Välj ut 1-3 exempelsituationer och frivilliga övningspersoner till varje situation. Gruppen leker i en leksituation i taget under den vuxnas uppsikt, antingen på riktigt eller på låtsas, t.ex. med mjukisdjur. Rollerna delas ut så att ett barn åt gången får öva sig i att ansluta sig till leken. De andra barnen fortsätter att leka. 

3. Barnen leker den lek man har kommit överens om (t.ex. butik) och ett av barnen (t.ex. den första frivilliga) försöker med den vuxnas stöd komma med i leken. Barnet utnyttjar de knep som gruppen hittat på i samband med berättelsen om Axel. Stöd och handled efter behov och se till att barnen inte lämnas ensamma i situationen. 

4. När övningspersonen t.ex.har hälsat på den lekande gruppen och frågat "kan jag vara med i er lek?", önskar gruppen nykomlingen välkommen. Barnen väljer själva sin välkomstönskning. Sammanfattningsvis diskuterar gruppen varför det kan vara lätt respektive svårt att ansluta sig till en pågående lek och hur man kan hjälpa den som vill komma med i leken. 

5. Övningen upprepas med nya exempelsituationer, eventuellt uppdelade på flera övningstillfällen. Om alla inte hinner öva under det första tillfället, fortsätt med övningarna tills alla barn med den vuxnas stöd fått öva sig i att ansluta sig till en pågående lek. 

Lekens syfte

  • Bekanta sig
  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Pennor eller kritor, papper, handdockor för de yngre barnen.