Tillbaka till sökresultaten
90/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att sporra och uppmuntra andra

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Förberedelser: Förbered en fiktiv leksituation med hjälp av nedanstående exempel eller en saga som barnen känner till sedab tidigare. Reservera golvyta så att gruppen kan sitta i en halvcirkel. Leksituationerna spelas upp antingen efter varandra under samma samling eller skilt för sig, uppdelade på flera samlingar. Den vuxna kan utifrån sin kännedom om barnen leda övningen med hjälp av handdockor (de yngsta barnen) eller teater (äldre barn). 

Övning 1. leksituation 1 (teater/ handdockor): fyra barn utses att åskådliggöra situationen. De ges låtsasnamn, t.ex. Paul, Saga, Daniel och Lotta. 1) Paul och Saga leker butik. 2) Daniel, som är ny på dagiset, följer med leken på avstånd. Han skulle vilja gå med i leken men vågar inte gå fram och prata med Paul och Saga. 3) Lotta, som är god bän med Paul och Saga, märker att Daniel är ensam. Rollinnehavarna ställer sig framför den övriga gruppen. Den vuxna ger dem deras låtsasnamn och beskiver sedan leksituationen steg för steg (1-3) samtidigt som barnen leker i enlighet med berättelsen. När berättelsen är slut reflekterar gruppen över situationen. Hur kan Lotta, Paul eller Saga uppmuntra Daniel? Varför är det viktigt att uppmuntra andra? Gruppen beslutar gemensamt vad Lotta, Paul och Saga skulle kunna göra för att uppmuntra Daniel. Rollinnehavarna uppför slutet på historien enlgit gruppens idé. Den vuxna leder diskussionen och stöder barnen om det behövs. 

Övning 2. Leksituation 2 (handdockor): Den vuxna åskådliggör situationen med hjälp av handdockor. 1) Jonas och Stella lägger pussel i lugn och ro. 2) Hugo rycker åt sig de lediga pusselbitarna som ligger på golvet. 3) Hugo skrattar och viftar med bitarna framför Jonas och Stella. 4) Jonas börjar gråta. ELLER 1) Ellen har just fått nya glasögon och har dem på sig för första gången på dagis. Ellen stiger in i rummet där de andra barnen redan är. 2) Minea frå syn på Ellen, pekar på henne och skrattar högt: "Ellen har fått brillor! Brill-Ellen!" 3) Ville står bredvid Minea och hör vad hon säger till Ellen. 

Spela upp en av situationerna och låt sedan barnen diskutera händelserna. Hur skulle man kunna trösta den gråtande Jonas? Skulle Stella kunna hjälpa Jonas på något sätt? Och vad kunde Ville säga för att trösta Ellen? Låt barnen fundera över vad det betyder att uppmuntra och sporra. Det kan också vara bra att diskutera med hela gruppen hur man undviker att såra andra. 

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete
  • Värderingsövningar

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Handdockor för de yngsta barnen.