Tillbaka till sökresultaten
87/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att ge och ta emot respons

Ur materialet Kompiskonst - kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Övning 1. Förberedelser: Läs igenom berättelsen nedan och använd den som utgångspunkt för övningen. Berättelsen och övningen kan göras mer levande med handdockor, som under samtalet hjälper till att påminna om vem som är vem i sagan. 

Exempelberättelse: Oskar, Alva och Kalle leker butik. Platsen för leken är redan bestämd, likaså vilka produkter som ska säljas i butiken. Bl.a. bananer, saft och pannkakor finns till salu. "Jag säljer först", säger Kalle och nappar åt sig penningskrinet han själv har tillverkat. "Då är jag kund", bestämmer Alva. Oskar är ledsen, för han skulle vilja vara säljare. Vad kan Oskar göra i den här situationen?

1. Läs upp berättelsen för hela gruppen. Diskutera händelserna i berättelsen. Varför blev Oskar ledsen? Vad gjorde Kalle? Och vad gjorde Alva? Barnen berättar om motsvarande erfarenheter: har de någon gång varit osams angående valet av lek eller rollerna i en lek? Hurudana situationer har det varit fråga om och hur har det löst sig?

2. Låt barnen diskutera vad Oskar kunde ha gjort i leken. Sade Oskar högt att han villle vara försäljare? Vad hade Oskar kunnat säga till Kalle och Alva? Fundera tillsammans över varför det är viktigt att säga sin egen åsikt (på ett konstruktivt sätt). Diskutera till slut varför det kan vara svårt att ge respons. 

Övning 2. Välj ut en av de två varianterna nedan. Den här gången tränar guppen turtagning, en förutsättning för att kunna ge och ta emot respons. Barnen sätter sig i en ring. Den som börjar leken tar ögonkontakt med sin högra granne och säger "Hej, jag heter (eget namn). Vad heter du?" Grannen svarar: "Hej (kompisgrannens namn), jag heter (eget namn)". Leken fortsätter tills alla i ringen fått presentera sig. Leken kan varieras så att barnen i stället för sitt namn berättar vad de tycker om. Med en fysisk aktiv grupp går det bra komplettera dialogen med verksamhet: tillsammans bygger man en konstruktion genom att turvis lägga till en byggkloss. Först bestäms vad byggnaden ska föreställa (t.ex. ett torn, berg eller slott). Varje barn berättar något om sig själv och placerar sin kloss i byggnaden mitt i ringen. Ju högre byggnaden blir, desto mera har gruppen berättat om sig själv. Den vuxna anger temat för varje presentationsrunda, t.ex. vad barnen tycker om eller vilka hobbyer de har.

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • En berättelse, byggklossar, handdockor.