Tillbaka till sökresultaten
89/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att ge stöd

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Övning 1. Förberedelser: Ta fram papper och pennor eller kritor. Kopiera känslokorten sid 95 från boken Kompiskonst. Alternativt kan du ta fram musik med varierande tempo som barnen kan röra sig till. Särskilt i fråga om de yngsta är det bra att hålla sig till de grundläggande känslorna. I den här övningen ska den vuxna leda samtalet utifrån sin kännedom om barnen så att alla barn känner sig trygga. 

1. Välj ut ett av känslokorten, t.ex. glädje. Led in samtalet på vilka saker som ger upphov till glädje. Gruppen reflekterar över vad glädje är. Barnen ritar en bild som de tycker beskriver glädje. I stället för känslokort och teckningar kan du också använda dig av olika slags musik. Be barnen röra sig till musiken och uttrycka olika känslor genom rörelser, t.ex. först glädje, sedan rädsla och till sist igen glädje. 

2. Teckningarna gås igenom. Om övningen har inletts med musik och rörelse, sätter sig barnen ner. Fundera tillsammans över hur man kan se att en kompis är till exempel glad eller ledsen. Hur kan man stöda en dagiskompis som är ledsen? Fundera till slut på vad som är lätt respektive svårt i att ge sitt stöd till någon. 

Övning 2. Förberedelser: Den vuxna väljer ut en exempelberättelse som handlar om att stöda någon, t.ex. kompisbeskrivning 2. Läs upp exempelberättelsen för barnen. Om det är kompisbeskrivning 2, låt barnen diskutera det som hände och fundera tillsammans över hur Oskar, Alva och Kalle kände sig. På vilket sätt fick Oskar hjälp av Kalle och Alva? Led in samtalet på frågan om hur man kan stöda sina kompisar på dagis. Det kan också vara bra att i det här sammanhanget påminna om gemensamma regler och goda kompisgärningar. 

Lekens syfte

  • Bekanta sig
  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Papper, pennor eller kritor, känslokort, musik.