Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
Förberedelser: Tillverka flaggor från olika länder inför den kommande samlingen. Gruppen samlas sedan i en ring. Med de yngsta barnen är det bra att börja med övning 1.
Övning 1. Barnen gör en resa tillsammans. Resan riktar sig varje gång till ett nytt ställe. Du väljer resmålet och berättar lite om det. (t.ex. Idag reser vi till Sverige. Sverige är Finlands grannland...). Låt Sveriges flagga gå runt från barn till barn. När du säger "Stopp!", stannar leken. Fråga det barn som just då har flaggan i sin hand: "Hej, (barnets namn), jag ska resa till Sverige. Vill du följa med?". Barnet svarar jakande och leken fortsätter. Efter en stund avbryter du leken igen, och då vänder sig det barn som nyss fick frågan till den som nu har fått flaggan och ställer samma fråga. Leken fortsätter tills alla är på väg till Sverige.
Övning 2. Inledande berättelse: Lasse och Mattias kastar boll. En ny pojke som heter Kasper närmar sig dem. Kasper stannar lite längre bort från Lasse och Mattias och ser på när de fortsätter att kasta bollen mellan sig.
1. Be barnen fundera på situationer då de själva inte har varit med i leken. Samtala om hur det kändes att vara utanför och fundera på vad man kan göra om man vill gå med i en lek. Den här diskussionen kan vid behov också utvidgas till att utgöra en egen, fristående övning. I så fall kan ni avsluta diskussionen med att alla barn gör en teckning som föreställer sådana saker som tar bort ensamhet på daghemmet.
2. Gå igenom olika sätt på vilka man kan visa att man är intresserad av att gå med i en lek. Läs den inledande berättelsen och fråga barnen vad de tror att Kasper vill. Vad tänker Kasper på? Kommer Lasse och Mattias att tänka på att Kasper skulle vilja kasta boll tillsammans med dem? Fortsätt berättelsen så att Kasper ler, vinkar och säger: "Hej, jag heter Kasper. Kan jag komma med och kasta boll? Det verkar roligt". Fråga barnen vad Lasse och Mattias gör sedan. Diskutera hur man ser på en person att den skulle vilja komma och prata med en.
3. Slutligen leker gruppen en gemensam lek, där varje barn turvis har rollen som ny i daghemmet. De andra tar vänligt emot sin nya kompis. Barnen kan få olika uppgifter (en säger välkommen, en annan presenterar sig, en tredje presenterar sin egen grupp och en fjärde visar det nya barnet runt i daghemmets lekrum osv.)