Tillbaka till sökresultaten
94/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att uppnå sina mål

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Övning 1. Förberedelser: Ta fram ritmaterial och fingerfärger. Gruppen sätter sig i en halvcirkel. Särskilt med de yngsta barnen kan ni börja med övning 1. 

Exempelberättelse: Bella och Olga leker hem med sina små hund- och kattfigurer. Bella skulle vilja att kattungarna gör en utflykt badstranden och hundvalparna stannar hemma. Olga anser däremot att hundvalparna borde gå till badstranden och kattungarna stannar hemma. 

Läs exempelberättelsen eller någon annan Saga som passar in i temat. Berättelsen kan åskådliggöras med djurfigurer eller handdockor. Diskutera situationen med barnen. Berätta att kompisar kan ha olika åsikter och önskningar. Det viktiga när man leker tillsammans är att hitta en lösning som passar alla (kattungarna och hundvalparna kunde t.ex. gå badstranden tillsammans). Övningen slutar med att barnen gör ett gemensamt konstverk och stämplar det med sin egen handflata doppad i fingerfärg. Det är viktigt att varje barn själv väljer färgen för handavtrycket. Om det behövs kan den vuxna hjälpa till att välja.

Övning 2. Förberedelser: Förbered fyra olika situationer. Situationerna kan beskrivas muntligt eller åskådliggöras med bilder. Gruppen sätter sig i en halvcirkel. Exempelsituationer: 1) Din kompis lockar dig med i sin favoritlek, 2) din kompis bestämmer att du ska ha en lekroll som du tycker att känns obekväm, 3) din kompis säger att du är dum, 4) din kompis försöker övertala dig att gömma en annan kompis leksaker. 

1. Gå igenom situationsexemplen med gruppen och börja med det första exemplet. Fundera tillsammans hur barnen kunde göra i motsvarande situationer. Det första exemplet är inte så farligt: Ibland kan man ju också leka någon annans favoritlek. Däremot behöver man aldrig finna sig i att tvingas in i en kränkande roll eller att någon skäller på en eller vill att man ska skada någon annan.

2. Diskutera tillsammans vilka av situationerna som är sådana att man ALLTID borde svara med ett "Nej". Fundera över varför det ofta är så svårt att säga nej.

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete
  • Värderingsövningar

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Pennor eller kritor, papper, fingerfärger.